Gebaseerd op een praktikum uit de bundel Wiskunde met PIT.
Ontwerp: RK IVO-MAVO Den Bosch
Onderwerp: Bouwplaten van ruimtelijke figuren

Bouwplaten

Je hebt nodig: computer, schrift of papier, potlood en geodriehoek.
 
 
  1. Start het programma doorzien.We gaan nu aan de slag met bouwplaten.

dhgdhdhdhgdhgdhg

  1. Eerst een figuur ophalen.
    Kies uit het menu Bestand de opdracht Open en kies de Kubus [Enter]
    Zoek de opdracht Bouwplaat en geef deze opdracht.
  2. In een scherm staat: Kies een zijvlak als basis.

    Klik op Ok en klik op de bodem van de kubus.

    Van een vlak worden dan de randen dik getekend.
    Als de bodem dik gemaakt is, klik dan op Ja.
    Als een ander vlak dik is, klik dan op nee en kies opnieuw.

    a. Teken de bouwplaat die je nu op het scherm ziet, op een blaadje of in je schrift.
    b. Uit hoeveel vlakken bestaat de kubus?

    3.
    Geef weer de opdracht Open uit het menu Bestand.
    Kies nu de Balk.
    Geef weer de opdracht Bouwplaat (in het menu Projecties).
    Kies een vlak als basis.

    a. Maak een schets van jouw bouwplaat.
    b. Uit hoeveel vlakken bestaat de balk?

    4.
    Opnieuw naar Open.
    Haal op de Piramide.
    Probeer nu zonder verder te gaan de bouwplaat al te schetsen.
    Ga naar Bouwplaat.
    Breng het [+]-teken weer naar de bodem.

    a. Maak een schets van deze bouwplaat.
    b. Is jouw plaatje hetzelfde als het plaatje hieronder?

    c. Uit hoeveel vlakken bestaat deze piramide?
    d. Ziet je plaatje er anders uit als je een ander vlak in het midden neemt?
    (Probeer dit eens uit.)

    5.
    Haal op het VIERVLAK. Ga naar Bouwplaat.


    a. Maak een schets van jouw bouwplaat.
    b. Ziet je plaatje er anders uit als je een ander vlak in het midden neemt?

    Zo, nu weet je wel hoe het werkt. We gaan het nu wat interessanter maken.
    6.
    Haal op de KUBUS.
    Ga naar Snijden.
    Kies Maak vlak, geef als volgt met drie punten een snijvlak aan. Ga met het plaatskruis achtereenvolgens op de punten P, Q en R staan (zie tekening hieronder) en druk steeds op [Enter].

    --> Snij door: kies de grootste van de twee figuren.
    --> Maak bouwplaat.

    Maak een schets van wat je gevonden hebt.
    Zet de punten P, Q en R erbij!

    7.
    Haal op de BALK.
    Ga naar Snijden.

    --> Maak vlak: Geef met drie punten een snijvlak aan.
    --> Snij door.

    a. Zijn de twee delen even groot?

     

    --> Weer terug naar Figuren.
    --> Haal op: de BALK.

    b. Probeer de balk op een andere manier in twee gelijke stukken te verdelen.
    Maak een schets van wat je gevonden hebt.

    8.
    Probeer een bouwplaat te maken van een halve kubus.
    Schrijf op hoe je eraan gekomen bent.
    Dus je schrijft op:
    Haal op ..... enzovoort.
    9.
    Hieronder staat een uitslag voorgetekend.
    Probeer zelf deze bouwplaat op de computer te krijgen en schrijf de stappen op hoe je eraan gekomen bent.

    Wiskunde met PIT - 20 OCT 95

    [Volgende] [Vorige] [Meetkunde] [Inhoud]

     Generated with CERN WebMaker