Eckstein, Shulamith Graus, Maria Kozhevnikov

Parallelism in the development of children's ideas and the historical development of projectile motion theories

Int. Journal of Science Education, vol 19 no 9, p. 1057-1073, 1997.
Abstract

Een onderzoek naar de ideeën van kinderen over bewegingen van projectielen in de Oekraïne en Israël. Hiermee werd de fundamentele hypothese dat de ontwikkeling van concepten bij kinderen parallel is aan de historische (genetic epistemology - Piaget) getest met betrekking tot beweging. Ze onderscheiden drie fases: (1) proto-Aristotelian, (2) impetus stage en (3) Newtonian stage. Vervolgens hebben ze een vrij ingewikkeld model waarmee beschreven kan worden hoe de hele populatie zich beweegt tussen deze fases, en een questionnaire waarmee kan worden afgeleid in welke fase zich een kind bevindt. Uit de resultaten blijkt dat de hypothese bevestigd wordt.

Opgave 1 bal rolt over tafel en van de tafel af, wat is de baan? Opgave 2 kogel hangt aan magneet op een rijdend karretje, kogel wordt losgelaten, wat is de baan? Aristoteles: common-sense dat als objecten niet onder invloed zijn dat dan hun beweging `natural' is in de Aristotelische zin (bal valt vertikaal van de tafel), Impetus: voorwaartse snelheid van een object blijft behouden, maar dit is geen eigenschap van de kogel op het karretje (bal krijgt correcte baan, maar kogel valt vertikaal) en Newtonian: voorwaartse snelheid blijft behouden in beide situaties.

Tot slot wordt gezegd dat veel studies naar natuurkundeonderwijs zich bezighouden met mogelijke misconcepties, terwijl hier blijkt dat (enkele) leerlingen spontaan de correcte concepten ontwikkelen. Het bestuderen van ideeën van deze leerlingen zal wellicht richting geven aan de beste benadering van natuurkundeonderwijs voor de kinderen die nog in een fase van misconcepties zitten.

Annotatie