Een boekbespreking van Alan Bishop: Mathematical Enculturation: A cultural perspective on mathematics education.
Cultuur is hetgeen een bepaalde groep mensen aan kennis, normen en waarden deelt.
Wiskunde is een (sub-) cultuur. Wiskundeonderwijs is een creatief en interactief proces waardoor leerlingen leren deel te nemen aan die cultuur. Ze moeten de gelegenheid krijgen kennis en waardeoordelen over die kennis te construeren. Zo ontwikkelen de leerlingen zich binnen de wiskundige cultuur en zo ontwikkelt zich een cultuur.
Waarden die het culturele gezicht van wiskunde bepalen: ideology, sentiment en sociology.
Drie componenten van wiskundeonderwijs: de symbolische (organiserende begrippen, niet een 1-dimensionale leerlijn, maar topics, waarbij je je zou kunnen laten leiden door situaties die je in alle verschillende culturen tegenkomt waarbinnen wiskunde ontwikkeld is: telen, meten, ontwerpen, uitleggen, spelen, e.d.), de maatschappelijke (project-based, waarde van de wiskunde voor de samenleving vroeger, nu en in de toekomst) en de culturele component (wiskunde is mensenwerk, leerlingen kunnen zelf wiskunde uitvinden en uitvindingen ter discussie stellen).