Jong, T. de, & van Joolingen, R.W.

Scientific discovery learning with computer simulations of conceptual domains

Review of Educational Research, 68 (2), pp. 179-201, 1996.
Abstract

SimQuest is ontwikkeld in het Servive project1. De simulaties in SimQuest moeten leerlingen helpen om op een ontdekkende manier inzichten te verwerven. Men spreekt in dit project ook wel over discovery learning (de Jong, 1998). Bij de toepassing Trekspanning experimenteren leerlingen met een simulatie rond trekkracht, trekspanning en oppervlak. Door de kracht of het oppervlak te veranderen zien ze hoe de trekspanning verandert. Zo `ontdekken' ze dat trekkracht en oppervlak de parameters van het model voor trekspanning zijn en dat de trekspanning evenredig is met de trekkracht en omgekeerd evenredig met de oppervlakte.

  1. Schermafdrukken uit Simquest.

Bij het geven van een fout antwoord wordt naar de simulatie verwezen met de suggestie de parameters nog eens volgens de opgave te veranderen en te analyseren wat er met de trekspanning gebeurt. Na het beantwoorden van de opgaven over vierkante en rechthoekige doorsneden wordt een samenvatting van het geleerde gepresenteerd.

Dit zijn voorbeelden van leren via exploreren, waarbij het ontdekken van de regels van het expert-model de taak voor de leerlingen is. Het grote voordeel van deze aanpak is dat de organisatie betrekkelijk eenvoudig is. Geen ingewikkelde meet-opstellingen en leerlingen kunnen zo vaak met de simulatie spelen als ze willen.

Annotatie

Zie ook artikelen van Swaak e.a. en van Lewis e.a. in het archief.

(citaat uit het BPS-artikel) Een belangrijk bezwaar tegen deze aanpak is dat leerlingen in de model-omgeving het doel en de beperkingen van het model onvoldoende kunnen beoordelen. Het kan zo zijn dat voor leerlingen de verbindingen tussen de grafische representaties helemaal geen logisch of consistent geheel vormen. Bovendien is de kans aanwezig dat de natuurkundige inzichten die leerlingen met deze aanpak verwerven volledig los staan van buitenschoolse ervaringen. In ieder geval is er geen sprake van wat Genseberger in zijn artikel zou noemen: leerlingen de gelegenheid geven geleidelijk het begrip `trekspanning' op te bouwen, vanuit de ervaringen en de gedachten die de leerlingen zelf al hadden. Het doel voor de leerlingen is het ontdekken van de regels van het spel, het expert-model.

 


1. Voor meer informatie over dit project zie: http://www.simquest.to.utwente.nl/simquest/servive/content.htm.