Beth, H.J.E.

Het experimenteel georienteerde onderwijs in mechanica

Euclides, jrg 5, p. 49-60, 1928.
Abstract

Bij het aanvankelijk onderwijs in de mechanica moet op drie dingen worden gelet: (1) op aanvulling van de kennis der bewegingsverschijnselen met behulp van geschikt gekozen experimenten; (2) op het bijbrengen van de eigenlijke betekenis van de vele mechanische termen, die de leerling in het dagelijks leven achteloos gebruikt; (3) op het schenken van de overtuiging, dat veel, wat de leerling, zonder er over te hebben nagedacht, of op grond van ruwe ervaring, voor waar houdt, bij nauwkeuriger beschouwing en exacter woordgebruik onwaar moet heten.

Momentane snelheid is niet de definieren voor een derde klasser, want dit kan alleen met behulp van het differentiaalquotient. De definitie dat de momentane snelheid is "de snelheid van de eenparige beweging, waarin de veranderlijke beweging zou overgaan, indien de snelheid niet meer veranderde kan niet als een ernstige poging beschouwd worden om de moeilijkheid te overwinnen. Immers, zij zegt slechts dat "de snelheid is, wat zij worden zou, indien zij bleef, wat zij was."

Annotatie