Excel
Versie: Office 97, Engels
Laatste update: jan 1997
Eerstvolgende update: maart 1997, Nederlandse versie Office 97
Leverancier(s): Micrsosoft
Prijs enkelvoudig: ?
Prijs in Licentie: ?
Windows '95; Windows NT
Overige materialen:
Op Internet is veel informatie. Gebruik: http:/www.yahoo.com/ en als zoekstrings: 'Excel' of 'spreadsheet + math'
Een paar adressen:
http://www.lcds.pvt.k12.pa.us/probstat.htm http://www.paston.co.uk/users/mathsnet/ http://sunsite.univie.ac.at/Spreadsite/spreaded.html
Essentie van het programma:
Excel is een spreadsheet. Een spreadsheet is een rekenvel dat vele toepassingen kent. Het rekenvel bestaat uit rijen en kolommen van cellen. In iedere cel kan tekst, een getal of een formule genoteerd worden. Hiermee is het handig gereedschap om vele situaties te modelleren of berekeningen te maken.
Excel heeft uitstekende grafische kwalilteiten, bijvoorbeeld voor het printen van diverse typen garfieken. Het is te vergelijken met andere grote spreadsheet programma's als bijvoorbeeld Quattro en Lotus.
Nadere informatie:
In het algemene deel kan een spreadsheet worden gebruikt bij discrete analyse. In het domein E&M is het een uitermate geschikt middel bij continue dynamische modeelen.
Daarnaast kunnen spreadsheets een goede rol spelen bij beschrijvende statistiek.
Er worden uitbreidingen voor Excel aangeboden voor statistische bewerkingen.
Programa's, zoals SPSS die ontworpen zijn om statistische bewerkingen op, met name, grote bestanden te verrichten hebben een interface die meer aangepast is aan het statistisch onderzoek .
De meeste leerlingen maken reeds kennis met spreadsheets bij informatiekunde.
Er is ook onderzoek gedaan naar het gebruik van spreadsheets in het wiskunde onderwijs.
Excel kent een Windows interface. Er zijn extra knoppen voor bewerkingen. Bijvoorbeeld voor het optellen van een rij getallen en het tekenen van een grafiek.
Bruikbaarheid in het Curriculum
Bruikbaar |
Bijdrage: |
Aard: |
|
Zeer goed (++) Goed (+) |
conceptvorming (c) toepassingen (t) drill and practice (dp) |
intrumenteel: (i) tutorieel (t) |
Havo C&M |
Bruikbaar |
Bijdrage |
Aard |
|
Analyse |
veranderingen |
|||
verbanden |
||||
Kansberekening |
tellen en kansen |
|||
Statistiek |
++ |
c, t |
i |
Havo E&M |
Bruikbaar |
Bijdrage |
Aard |
|
Analyse |
veranderingen |
|||
verbanden |
||||
toegepaste analyse |
+ |
c, t |
i |
|
Kansberekening |
tellen en kansen |
|||
binomiale verdeling |
||||
Statistiek |
++ |
c, t |
i |
Havo N&G |
Bruikbaar |
Bijdrage |
Aard |
|
Analyse |
veranderingen |
|||
toegepaste analyse 1 |
||||
Kansberekening |
tellen en kansen |
|||
kansberekening |
||||
statistiek |
++ |
c, t |
i |
|
Ruimtemeetkunde |
ruimtemeetkunde 1 |
Havo N&T |
Bruikbaar |
Bijdrage |
Aard |
|
Analyse |
veranderingen |
|||
toegepaste analyse 1 |
||||
toegepaste analyse 2 |
||||
Kansberekening |
tellen en kansen |
|||
Ruimtemeetkunde |
ruimtemeetkunde 1 |
|||
ruimtemeetkunde 2 |
VWO algemeen |
Bruikbaar |
Bijdrage |
Aard |
|
Analyse |
functies en grafieken |
|||
discrete analyse |
++ |
c, t |
i |
|
Kansberekening |
tellen en kansen |
|||
Meetkunde |
VWO C&M en E&M |
Bruikbaar |
Bijdrage |
Aard |
|
Analyse |
toegepaste analyse |
|||
discrete dynamische modellen |
++ |
c, t |
||
Grafen en matrices |
||||
Kansberekening |
tellen en kansen |
|||
Statistiek |
++ |
c,t |
i |
VWO N&G |
Bruikbaar |
Bijdrage |
Aard |
|
Analyse |
differentiaalrekening |
|||
continue dynamische modellen |
||||
integraalrekening |
||||
goniometrie |
||||
Statistiek en kansrekening |
normale verdeling |
|||
toetsen |
VWO N&T |
Bruikbaar |
Bijdrage |
Aard |
|
Analyse |
differentiaalrekening |
|||
continue dynamische modellen |
||||
integraalrekening |
||||
goniometrie |
||||
voortgezette analyse |
||||
Meetkunde |
vlakke meetkunde |
|||
meetkunde en analyse |
Toepasbaar in de vakken:
Economie
Bruikbaar of in gebruik bij vervolgopleidingen
Excel is een universele tool die bruikbaar is in exacte en economische opleidingen. Ons zijn geen opleidingen bekend waarbij Excel of enige andere spreadsheet verplicht is.
Voorbeelden
Rij van Fibonacci
Door de formule in cel A3 (=a1 + a2) te 'kopieren' naar de onderstaande cellen, ontstaan daar de formules: = a2 + a3; = a3 + a4, = a4 + a5; enz. Waardoor bij berekening de rij van Fibonacci ontstaat.
ICT in wiskunde, 13 maart 1997