Curriculum vitea

 

Koos Kortland werd geboren op 15 juli 1949 te Utrecht. Het diploma HBS-B behaalt hij in 1966 aan de Christelijke HBS te Gorinchem. In juni 1973 studeert hij af als natuurkundig ingenieur aan de - toen nog - Technische Hogeschool Delft, afdeling Technische Natuurkunde met akoestiek en bouwfysica als afstudeerrichting, inclusief de onderwijsbevoegdheid voor de vakken wiskunde, mechanica en natuurkunde.

De basis voor zijn belangstelling voor het onderwijs ontstaat in de periode 1969-73 waarin hij aan de TH Delft werkzaam is als student-assistent bij het eerste- en tweedejaarspracticum van de afdeling TN. Deze onderwijsloopbaan wordt vervolgd in de periode 1973-81 als docent wis- en natuurkunde bij het Gemeentelijk AVO/ VWO te Rotterdam aan de OSG. Van Oldenbarnevelt. In 1980 komt hij als universitair docent in dienst bij de toenmalige Vakgroep Natuurkunde-Didactiek aan de Universiteit Utrecht. In deze functie werkt hij aan lesmateriaal- en leerplanontwikkeling binnen het Project Leerpakket­Ontwikkeling Natuurkunde (PLON) en het Project Natuur- en Milieu-Educatie in het Voortgezet Onderwijs (NME-VO), naast het uitvoeren van taken op het gebied van projectcoordinatie en - in een latere fase - ontwikkelingsonderzoek in opdracht van het Instituut voor Leerplanontwikkeling (SLO). Vanaf 1992 doet hij binnen het Centrum voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen (CdBeta) - en vanaf 1995 voor een deel in een deeltijdaanstelling bij het Instituut voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Studievaardigheden (IVLOS) van de Universiteit Utrecht - vakdidactisch onderzoek, in 2001 afgesloten met een promotie. Vanaf 1999 is hij bij het IVLOS (ook) ruim vijf jaar werkzaam geweest als vakdidacticus natuurkunde in de lerarenopleiding.

Naast deze formele loopbaan in het voortgezet onderwijs en in het vakdidactische ontwikkelings-, onderzoeks- en opleidingswerk aan de universiteit doet hij vanaf 1979 als auteur/eindredacteur voor verschillende educatieve uitgevers pogingen om verworven vakdidactische inzichten te vertalen in lesmethoden voor het vak natuurkunde in het voortgezet onderwijs: Exact, Interactie, Interactief en Newton.