Proefschrift

 

A problem-posing approach to teaching decision making about the waste issue

Een probleemstellende benadering voor het onderwijzen van besluitvorming over het afvalvraagstuk

 

J. Kortland

 

Utrecht: CdBeta Press

Centrum voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen, Universiteit Utrecht (CdBeta Wetenschappelijke Bibliotheek, nr. 37)

ISBN 90-73346-44-4

Proefschrift

 

Samenvatting

In het programma voor het vak natuur- en scheikunde in de basisvorming uit 1993 stond als kerndoel dat "leerlingen in keuzesituaties een beargumenteerde mening kunnen weergeven". Een vaardigheid die leerlingen dan zouden kunnen aanleren en toepassen in keuzesituaties rond afvalverwerking, water- en energievoorziening enzovoort.

Het onderzoek gaat over een uitwerking van dit kerndoel: wat is zo'n "beargumenteerde mening", welke kennis is daarvoor nodig, hoe kun je leerlingen - met verpakkingsafval als voorbeeld - deze kennis en vaardigheid laten aanleren, hoe ziet het lesmateriaal er uit, wat gebeurt er als je daarmee de klas in gaat, en wat levert dat dan op? Dus: kunnen leerlingen nu zo'n beargumenteerde mening weergeven? Dat blijkt voor hen nog lastig te zijn.

Het ontworpen onderwijs is "probleemstellend": de leerlingen formuleren zelf - geleid door de opdrachten in het lesmateriaal - een probleemstelling, en raken daarmee gemotiveerd voor het uitbreiden van hun kennis en vaardigheid. Het onderzoek levert dus ook ideeen voor het ontwerpen van vergelijkbaar onderwijs over andere onderwerpen.

 

Publicaties

Een meer uitgebreide samenvatting van het onderzoek is te vinden in de volgende twee publicaties:

Kortland, J., C.W.J.M. Klaassen & P.L. Lijnse (2002), Ontwerpen van een didactische structuur voor het probleemstellend onderwijzen van besluitvorming over het afvalvraagstuk. Tijdschrift voor Didactiek der Betawetenschappen 19 (1/2), 2-20.

Kortland, J. (2003), Designing and validating a didactical structure for a problem-posing approach to teaching decision making about the waste issue. Paper presented at the ESERA Conference 2003 Research and the Quality of Science Education, Noordwijkerhout (the Netherlands), August 2003. Paper

 

Een meer uitgebreide beschrijving van het lesmateriaal en het daarmee uitgevoerde onderwijs is te vinden in de volgende publicatie:

Kortland, J., C.W.J.M. Klaassen, P.L. Lijnse & T. van den Brink (2003), Een probleemstellende lessenserie. NVOX 28 (6), 260:

1        Het oproepen van een kennisbehoefte. Artikel

2        Het weergeven van een beargumenteerde mening. Artikel

3        Het ontwikkelen van een inhouds- en presentatiestandaard voor een beargumenteerde mening. Artikel

 

Het Engelstalige proefschrift (met daarin ook de Engelstalige versie van een groot deel van het lesmateriaal) is nog in boekvorm verkrijgbaar. Contactadres: j.kortland@uu.nl

 

Lesmateriaal

De Nederlandstalige versie van het in de tweede ronde van het ontwikkelingsonderzoek gebruikte lesmateriaal en scenario is te vinden via de links hieronder. Dit lesmateriaal is dus niet aangepast aan de onderzoeksresultaten uit de tweede ronde van het ontwikkelingsonderzoek.

 

1        Verpakkingsafval - Werkboek

2        Verpakkingsafval - Bronnenboek

3        Verpakkingsafval - Scenario