Enkele applets

Molecuulbeweging

Welke applet is het meest geschikt voor welke leerling over beweging van de moleculen?
Maak een lessenplan voor leerlingen van 3havo waarmee ze macroscopische gedragingen van stoffen leren begrijpen met behulp van de microscopische eigenschappen van de stof.

  1. Kijk op http://phet.colorado.edu/simulations/translations.php#nl naar de applet: "eigenschappen van gassen".
  2. Voor de fasen van een stof: http://phet.colorado.edu/simulations/translations.php#nl naar de applet: "de fasen van een stof"
  3. http://virtueelpracticumlokaal.nl/gas2D_nl/gas2D_nl.html
  4. http://surendranath.tripod.com/Applets/Heat/MolMotion/MM.html

  5. Bij NiNa materiaal: http://www.robouwerkerk.nl/nina/lesmateriaal/stoffen_materialen/7_applet/index.php

Scheikunde

Voor het schoolvak scheikunde zijn vele internetbronnen beschikbaar, waaronder zgn. applets. Hieronder staan een aantal links naar sites met uitgebreide collecties:

A)    http://wp.digischool.nl/scheikunde/software

B)  http://phet.colorado.edu/sims/html/molecule-shapes/latest/molecule-shapes_en.html

 

Een geschikte zoekmachine naar interessante bronnen is beschikbaar via DaVindi:

http://www.davindi.nl/

Elektromagnetisme

Geef, met verantwoording, aan hoe jij in een lessenplanning deze applets zou kunnen inzetten.
Maak voor de eerste applet een werkblad, waarmee de leerlingen aan de slag kunnen. Geef aan welke keuzes je maakt.

Divers

Geef van onderstaande applets aan welke didactische functie (doel) deze vervullen.

*Molecuulstructuren: http://wetche.cmbi.ru.nl/vwo/cdrom05/jmol/models/

*Kookpunt/vanderwaalsbinding: http://employees.oneonta.edu/viningwj/sims/boiling_point_organic_compounds_s.html

*reactiesnelheid: http://phet.colorado.edu/en/simulation/reactions-and-rates

8 wet van Beer:

http://phet.colorado.edu/sims/html/beers-law-lab/latest/beers-law-lab_en.html

 

De petraket.

Hoe zou je deze mogelijkheden inzetten in een havo4 klas?
Maak hier een lessenplan bij en geef aan waarom je die aanpak neemt.

 

Optica

Bij de eerste set applets: Hoe wil je deze inzetten?

Bij de tweede set: Probeer alles uit.
Bepaal welke van de lenzenapplets jij voor je leerlingen zou kiezen (of maakt het leerjaar of scholsoort nog uit?)
Maak bij die applet een lesbrief, met als doel dat je leerlingen na die lesbrief in staat zijn van een voorwerp en een bolle lens in alle situaties het beeld te construeren.

 
Extra stof: http://www.colorado.edu/physics/2000/index.pl  

Neem een van de applets. Ontwerp ruwweg een leerlingenblad (wat doen leerlingen met de applet?)

VD1: Geef bij een applet aan wat de voor- en nadelen zijn van gebruik van deze applet. Hoe zou je hem inzetten? Ga met name in op wat voor jou belangrijke overwegingen zijn om een of meerdere van bovenstaande applets al dan niet te gebruiken in je onderwijs

VD2: Hoe zet je een applet in: inductief of deductief, als practicum of bij de theorie...
Hoe speelt de applet in op
leerlingdenkbeelden, roept de applet deze op?

 Bereid een presentatie van 2 minuten voor je medestudenten waarin je ingaat op je (bijgestelde) werkblad en de gestelde vraag

Neem een van de applets. Ontwerp ruwweg een leerlingenblad (wat doen leerlingen met de applet?)

VD1: Bedenk voor- en nadelen van het gebruik van bovenstaande applets in de klas en in de les. Hoe zou je hem inzetten?  Ga met name in op wat voor jou belangrijke overwegingen zijn om een of meerdere van bovenstaande applets al dan niet te gebruiken in je onderwijs

VD2: Hoe zet je een applet in: inductief of deductief, als practicum of bij de theorie...
Hoe speelt de applet in op
leerlingdenkbeelden, roept de applet deze op?

Bereid een presentatie van 2 minuten voor je medestudenten waarin je ingaat op je (bijgestelde) werkblad en de gestelde vraag.