WisKids is een gezamenlijk initiatief van wiskundig Nederland met
als doel het bevorderen van enthousiasme voor wiskunde bij jongens én
meisjes van 10 jaar en ouder. Tevens wil WisKids het imago van de
wiskunde verbeteren: wiskunde is geen saai schoolvak, maar een
universele taal die steeds meer facetten van de moderne samenleving
ingrijpend beïnvloedt. WisKids wil jongeren uitdagen via de
wiskunde hun intellectuele vaardigheden te ontwikkelen en hun kritische
zin aan te scherpen. Verwacht mag worden dat hierdoor de belangstelling
voor de wiskunde, de natuurwetenschappen en de techniek in het
voortgezet onderwijs én in het vervolgonderwijs zal toenemen.
Het WisKids project zal zijn doelstellingen realiseren
door middel van het uitvoeren van een aantal samenhangende activiteiten, waarbij de mogelijkheden van ICT (in het bijzonder internet) maximaal uitgebuit
zullen worden. De producten van het project zullen bestaan uit
laagdrempelig studie- en voorlichtingsmateriaal dat goed aansluit op
de schoolpraktijk en dat optimaal afgestemd is op de belevingswereld van
de leerlingen. Het materiaal wordt zoveel mogelijk via Internet aangeboden,
maar daarbij zal ook gedrukt materiaal, bijvoorbeeld in de vorm van werkboeken of
lesbrieven, een belangrijke ondersteuning bieden.
Voor de uitvoering van het project is een WisKids consortium
gevormd door het Wiskundig Genootschap, de Nederlandse Vereniging van
Wiskundeleraren (NVvW) en de Nederlandse Vereniging tot Ontwikkeling van het
Reken- en Wiskundeonderwijs (NVORWO). Dit consortium zal alle activiteiten
coördineren en zorgdragen voor voldoende publiciteit. De resultaten van
de verschillende activiteiten zullen zorgvuldig bij alle doelgroepen
gepromoot worden, waarbij de drie deelnemende wiskundige vakverenigingen
effectieve ondersteuning kunnen bieden. Door de unieke samenwerking in
het consortium zijn een breed draagvlak en een nationale aanpak
gegarandeerd.
Binnen het WisKids project zullen de volgende activiteiten en producten
gerealiseerd worden:
- Een serie interactieve en uitdagende math-courses op internet,
bestemd voor leerlingen van 12-16 jaar, met nadruk op het onderzoekend
leren van wiskunde en aanvullend op het schoolse onderwijsprogramma
(Ratio).
- Een website waarop scholieren op eigen initiatief informatie kunnen
inwinnen over het beroepsperspectief van wiskundigen (Wiskunde biedt perspectief).
- Wiskundeclubs op scholen, inclusief een netwerk van wiskundigen en
begeleiders; materiaal voor de clubs en een ondersteunende website
ten behoeve van de onderlinge communicatie (Vierkant
Wiskundeclubs).
- Een aantrekkelijk uitgevoerd boek met cd-rom gericht op het
systematisch en analytisch leren oplossen van wiskundige problemen.
Olympiade-opgaven uit het verleden dienen hierbij als bronnenmateriaal
(Nederlandse Wiskunde Olympiade).
- Een digitaal aanbod van werkstuk-materiaal en onderzoeksopdrachten op
Internet. Hierbij zal in de eerste plaats geput worden uit 40 jaar
Pythagoras, wiskundetijdschrift voor jongeren (Pythagoras).
- Een algemene WisKids-website met bijdragen vanuit de verschillende deelprojecten,
waaronder een wiskundevraagbaak voor scholieren.
- De jaarlijks uit te reiken Axis wiskunde prijs voor scholen die excellente
resultaten weten te bereiken, mede op het gebied van
extra-curriculaire wiskunde-activiteiten.
- Promotie van de consortium-activiteiten onder jongeren, met name
middelbare schoolleerlingen. Bij die promotie spelen wiskundeleraren een
belangrijke rol.
- Publiciteit voor de vorderingen en hoogtepunten van het WisKids-project,
zoals de Axis Wiskunde Prijs. Zo worden alle doelgroepen, en ook het
grote publiek op de hoogte gehouden van het verloop van de verschillende
WisKids activiteiten. Dit stimuleert de deelname en bevordert de
positieve beeldvorming van de wiskunde.
Gedurende de looptijd van het project zal de samenhang tussen de
deelprojecten versterkt en uitgebouwd worden. De ICT-componenten uit de
verschillende deelprojecten zullen hierbij een belangrijke rol spelen.
Waar mogelijk zal ook geprobeerd worden samenwerking te zoeken met
verwante organisaties binnen en buiten de wiskunde, met name uit de
natuurwetenschappen en de techniek.
Juist door de samenwerking binnen het consortium zullen de resultaten
van de verschillende deelprojecten een hoge kwaliteit en effectiviteit
kunnen bereiken. Met name bij de afstemming op de schoolpraktijk spelen
de expertise van de NVvW, de NVORWO en het Freudenthal Instituut een
belangrijke rol.
Tal van signalen uit de samenleving wijzen erop dat de belangstelling
van jongeren voor exacte vakken en techniek in Nederland tot een
verontrustend laag niveau is gedaald. Ook de beeldvorming bij de jeugd
met betrekking tot deze vakken laat veel te wensen
over. Juist de wiskunde, als de onmisbare, universele taal waarin
natuurwetenschappen en techniek zich uitdrukken, kan bij het in
positieve zin ombuigen van deze zorgwekkende ontwikkelingen een
belangrijke rol spelen. Het is mede vanuit deze gedachte dat wiskundig
Nederland in een uniek samenwerkingsinitiatief het WisKids
project heeft opgezet. Een positieve houding tegenover de exacte
vakken en de techniek begint met een positieve houding tegenover de
wiskunde. Daarbij is het van groot belang dat jongeren in een zo vroeg
mogelijk stadium van hun schoolloopbaan kennismaken met de uitdagende
kanten van de wiskunde, zodat de wiskunde niet ervaren wordt als een
saaie, of zelfs ontmoedigende verplichting, maar als een fascinerend vak
waarbij je met plezier je grijze cellen aan het werk zet.
- Bestuur:
- Wiskundig Genootschap (WG),
- Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW),
- Nederlandse Vereniging tot Ontwikkeling van het Reken- en
Wiskundeonderwijs (NVORWO)
- Uitvoerders:
- Ratio (Katholieke Universiteit Nijmegen),
- STW/NWO/NVvW,
- Stichting Vierkant voor Wiskunde,
- Stichting Nederlandse Wiskunde Olympiade,
- Pythagoras (wiskundetijdschrift voor jongeren),
- Freudenthal Instituut
- Met steun van:
- Algemeen Pedagogisch Studiecentrum,
- Academieraad Wiskunde van de KNAW,
- Kamer Wiskunde van de VSNU,
- Adviescommissie Wiskunde van NWO.
De looptijd van het WisKids project is drie jaar. Het totaalbudget voor
deze periode bedraagt fl. 2.335.000. de Stichting Axis zal gevraagd
worden hiervan een derde deel te financieren. De bijdrage van de private
sector is begroot op 16%. Het resterende deel wordt ingebracht door de
partners.
This document was generated using the
LaTeX2HTML translator Version 99.2beta6 (1.42)
Copyright © 1993, 1994, 1995, 1996,
Nikos Drakos,
Computer Based Learning Unit, University of Leeds.
Copyright © 1997, 1998, 1999,
Ross Moore,
Mathematics Department, Macquarie University, Sydney.
The command line arguments were:
latex2html -split 0 WK-vogel
The translation was initiated by D. Siersma on 2000-07-14
D. Siersma
2000-07-14