AR sandbox - programmeren van adaptiviteit De AR sandbox is een technologie die wereldwijd gebruikt wordt voor het inzichtelijk maken van geologische verschijnselen en processen. In een zandbak wordt een augmented reality laag geprojecteerd, waardoor het zand verandert in een heuvellandschap met verschillende kleuren en hoogtelijnen. Boven de zandbak hangt een Microsoft Kinect die de hoogte van het zand en je handen registreert. Met open source software van UC Davis wordt het geprojecteerde landschap real-time geupdate, waardoor veranderingen in het zand direct gevolgen hebben voor hoe het heuvellandschap eruit ziet. Het doel van dit onderzoeksproject is het op zinvolle wijze uitbreiden van de basale functionaliteit. Stel dat je met leerlingen bijvoorbeeld een activiteit wilt uitvoeren over de Mount Everest. Het doel van zo'n leeractiviteit kan bijvoorbeeld zijn het verwerven van inzicht in hoe erosieprocessen werken. Bij de standaardfunctionaliteit van de zandbak kan je het laten regenen door je handen gespreid boven het zand te houden. Op de Mount Everest regent het echter nooit: daar zou je het willen laten sneeuwen, zodat je gletsjers kan laten ontstaan. In een andere leeractiviteit met vulkanen zou het mooi zijn als je lava kan laten stromen. Bij dergelijke uitbreidingen van de standaardfunctionaliteit zijn de programmeeruitdagingen: hoe geef ik de gebruiker de mogelijkheid om te wisselen tussen regen, sneeuw en lava? Hoe verander ik de eigenschappen van regen om te komen tot realistische simulaties van sneeuw/gletsjers of lavastromen? Alternatieve programmeeropdrachten kunnen ook meer praktisch van aard zijn. Momenteel is het zo dat, als je het hebt laten regenen en het water weer wilt laten verdwijnen, je de applicatie opnieuw dient op te starten. Het zou mooi zijn als een 'waterreset' kan worden uitgevoerd met een druk op een knop of eventueel een bepaald handgebaar. Het zou ook interessant zijn om het overal in de zandbak even hard te laten regenen, i.p.v. slechts op de plek waar je je handen houdt. Voor deze opdracht is het nodig dat je ideeën voor het verbeteren van leeractiviteiten met de AR sandbox kan vertalen naar benodigde wijzigingen in de software en deze wijzigingen kan uitvoeren. Het downloaden van de AR sandbox software kan hier: https://arsandbox.ucdavis.edu/forums/topic/complete-installation-instructions.