UU onderzoekt geheim populaire liedjes: waarom blijft dat ene nummer in je hoofd hangen? | De Utrechtse Internet Courant UU onderzoekt geheim populaire liedjes: waarom blijft dat ene nummer in je hoofd hangen? | De Utrechtse Internet Courant

UU onderzoekt geheim populaire liedjes: waarom blijft dat ene nummer in je hoofd hangen?

UU onderzoekt geheim populaire liedjes: waarom blijft dat ene nummer in je hoofd hangen?

Waaraan herken je dat bekende nummer onmiddellijk? Waarom blijft het ene muziekfragment in je hoofd hangen en het andere niet? Om dat te achterhalen ontwikkelden onderzoekers van de Universiteit Utrecht, Universiteit van Amsterdam en het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid ‘Hooked!’, een game voor de iPhone en andere iOS apparaten met muziek uit de Radio 2 Top 2000.

De app test hoe snel een speler verschillende fragmenten van een liedje herkent. Door duizenden van dit soort fragmenten te vergelijken, hopen de onderzoekers te achterhalen wat de kenmerken zijn van een fragment dat ‘blijft hangen’. “Denk bijvoorbeeld aan bepaalde melodielijnen, ritmes of volumeveranderingen”, licht projectleider prof.dr. Remco Veltkamp toe.

Top 2000

Om voldoende gegevens te kunnen verzamelen, moet Hooked! door duizenden mensen worden gespeeld. “Dat betekent dat de muziek bij veel mensen in het langetermijngeheugen moet zitten”, zegt Veltkamp. Daarom draait de game om liedjes uit de populaire Radio 2 Top 2000. Spelers hoeven geen titels of bandnamen paraat te hebben. Als een nummer wordt herkend, moet de speler na een pauze aangeven of het liedje doorgaat met het juiste fragment. Hoe sneller de herkenning, des te meer punten. De game bestaat uit 20 levels, waarbij je pas verder kunt bij een bepaalde score. Ook kunnen spelers tegen elkaar spelen.

Wetenschappelijke uitdaging

“Bijna iedereen heeft wel de ervaring dat bepaalde muziek je emotioneel raakt. Hoe dat precies werkt, is nog volstrekt onduidelijk. Het is een enorm interessante wetenschappelijke uitdaging om inzicht te krijgen in zo’n complex proces”, zegt Veltkamp. “Inzicht in de verwerking van muziek is bovendien interessant voor  diensten die op basis van je smaak muziek aanbieden, of voor het uitzoeken van de perfecte muziek bij een game of film. Verder draagt Hooked! ook bij aan het onderzoek naar de ontwikkeling van de populaire muziek in Nederland.”

Hooked!

Het spel is gratis te downloaden in de iTunes App Store voor iedereen met een Spotify Premium Account. Bezoekers van de Top 2000 bij Beeld en Geluid kunnen de game ter plekke spelen.

3 Reacties

Reageren
  1. Els Siebelink

    Ik wil graag meedoen met dit onderzoek maar moet daarvoor een premium account (9,99 euro per maand!!!) aanschaffen wat ik verder absoluut nergens voor wil/kan/ga gebruiken.
    Kan dit spel niet op een andere manier?
    Jammer van de deelnemers die je mist.

  2. Geluid verhuur

    I ben erg benieuwd naar dit onderzoek. De vraag is inderdaad wel of je ‘duizenden’ bezoekers weet te verkrijgen als het aanschaffen van de app €9,99 kost.

  3. Geluidsapparatuur Amsterdam

    Is de app inmiddels al ‘gratis’ te verkrijgen? Lijkt me wel handig met het oog op het wetenschappelijke doel.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).