WISB112 : Analyse A

Heinz Hanßmann, Arjen Baarsma, Jaap Eldering, Sietske Tacoma, Ori Yudilevich, Jan van Zweeden




blok 3 tijd plaats
hoorcollege donderdag 13:15 - 15:00 AARD GROOT
werkcollege dinsdag 9:00 - 10:45 BBL 061 Arjen Baarsma, Oscar van der Heide, Lars van den Berg
BBL 169 Jaap Eldering, Cas Velzel
BBL 071 Jan van Zweeden, Sjoerd Job Postmus
BBL 007 Sietske Tacoma, Wouter van Krieken
BBL 175 Ori Yudilevich, Thom Klaasse
werkcollege donderdag 15:15 - 17:00 BBL 061 Arjen Baarsma, Oscar van der Heide, Lars van den Berg
BBL 169 Jaap Eldering, Cas Velzel
BBL 071 Jan van Zweeden, Sjoerd Job Postmus
BBL 007 Sietske Tacoma, Wouter van Krieken
MIN 202 Ori Yudilevich, Thom Klaasse

ECTS : 7.5 studiepunten




In de cursussen Analyse A en B worden enkele fundamentele onderwerpen uit de analyse op Rn behandeld. Sommige van deze onderwerpen zijn reeds aangeroerd bij de colleges Infinitesimaalrekening. Daar lag echter de nadruk op het werken en rekenen met de begrippen, terwijl hier de nadruk ligt op het begrijpen, formuleren en bewijzen. Op de werkcolleges zal geoefend worden in het bewijzen van resultaten en het helder en volledig opschrijven daarvan. Bij het college zal het programma van vorig jaar gevolgd worden.

Er worden in deze cursus ook nieuwe onderwerpen aangeboord die een andere kijk op de analyse geven dan de infinitesimaalrekening en die fundamenteel zijn voor een verdere opbouw van de analyse. Hierdoor word je voorbereid op colleges van niveau 2.

Onderwerpen die aan de orde komen zijn

  • limieten, continuiteit in Rn
  • differentieerbaarheid in R
  • open en gesloten verzamelingen, taal der metrische ruimten
  • volledigheid en Bolzano-Weierstrass in Rn
  • maximum- en minimumstelling voor continue functies
  • middelwaardestellingen, Taylor met rest
  • uniforme continuïteit in Rn
  • Riemann integreerbaarheid in R
  • Wiskunde leer je het best door het zelf te beoefenen. In dit college zijn er daarom naast één hoorcollege twéé werkcolleges per week. Iedere week is een vraagstuk tot verplichte inleveropgave benoemd. Voor elke inleveropgave is er minstens een week tijd; de deadline voor de opgave die op 14 februari opgegeven is (zie het rooster) is bv. dinsdag 21 februari 9:00.

    Studenten die de inleveropgaven op tijd de eerste keer ingeleverd hebben krijgen de opgaven gecorrigeerd terug en hebben dan nog éénmaal de gelegenheid hun fouten te verbeteren; de deadline voor het inleveren van een nieuwe tweede versie van de opgave is een week nadat de gecorrigeerde opgave op het werkcollege is aangeboden. Uiterlijk de tweede keer dat de opgave wordt ingeleverd wordt een definitieve beoordeling vastgesteld.

    De stof wordt getoetst in een tentamen (pdf, ps) dat voor 90% telt; de beoordelingen van de inleveropgaves tellen voor 10% mee. In het verleden is gebleken dat de kans dat je het tentamen haalt zonder de inleveropgaves behoorlijk te maken erg klein is.

    Er is een hertentamen (pdf, ps); inleveropgaven tellen hierbij niet mee.

    Deelresultaten uit de cursus van vorig jaar (ingeleverde opgaven e.d.) zijn dit jaar niet meer geldig.




    Literatuur


    Bij het college wordt gebruik gemaakt van het dictaat Inleiding Analyse van Erik van den Ban dat samen met de bijbehorende Opgavenbundel verkrijgbaar is bij de dictaatverkoop in het Minnaertgebouw.

    Het vak analyse staat centraal in elke wiskundeopleiding en er zijn talloze boeken verschenen, waaronder:

    T.M. Apostol
    Mathematical analysis, second edition
    Addison-Wesley (1974)

    J. Dieudonné
    Foundations of Modern Analysis
    Academic Press (1960)

    A. van Rooij
    Analyse voor Beginners, 4e druk
    Epsilon Uitgaven, no. 6 (2003)

    R.S. Strichartz
    The way of analysis
    Jones and Bartlett Mathematics (2000)




    Rooster

    9.2.: Limieten en continuïteit. De afstand in Rn, limieten van functies; zelf lezen: 1.7 kwadratische functies.

    9.2. en 14.2.: 1.35, 1.1(b), 1.2(a); 1.3, 1.5, 1.4; inleveropgave voor 21.2. is 1.29.

    16.2.: Limieten van functies, rekenregels voor limieten; zelf lezen: 1.8 afwijkende definitie van limiet.

    16.2. en 21.2.: 1.2(b), 1.11, 1.10; 1.16, 1.36, 1.12; inleveropgave voor 28.2. is 1.30.

    23.2.: Rekenregels voor limieten, limieten en ongelijkheden, continuïteit, differentiëren. Zelf lezen: 8.1 rationale getallen.

    23.3. en 28.2.: 1.17, 1.38, 1.18; 1.20, 1.15, 1.22; inleveropgave voor 6.3. is 1.33.

    1.3.: Rekenregels voor differentiëren. Het visualiseren van functies van meer veranderlijken, continuïteit en topologie; zelf lezen: 2.5 verzamelingen en afbeeldingen.

    1.3. en 6.3.: 1.21, 1.31, 1.26; 1.39, 1.40, 1.41; inleveropgave voor 20.3. is 1.19.

    8.3.: Open en gesloten verzamelingen. Metrische ruimten; zelf lezen: 2.4 rekenregels voor limieten in metrische ruimten

    8.3. en 20.3.: 2.4, 2.1, 2.6; 2.7(a,b), 2.12, 2.18; inleveropgave voor 27.3. is 2.20.

    22.3.: Metrische ruimten, 2.6 oneigenlijke limiet. Limieten van rijen. Zelf lezen: 2.6 linker- en rechterlimiet.

    22.3. en 27.3.: 2.3, 2.11, 2.17; 2.22, 3.1, 2.16; inleveropgave voor 3.4. is 2.8 (en deze mag maar één keer worden ingeleverd, zonder herstelmogelijkheid).

    29.3.: Rijen en volledigheid. De volledigheid van R, de tussenwaardestelling, boven- en ondergrenzen, max en min, sup en inf.

    29.3. en 3.4.: 3.2, 3.10, 3.13; 3.4, 3.14, 3.7; huiswerk is 3.31 (niet inleveren, maar wél doen).

    5.4.: Monotone rijen; korte herhaling. Zelf lezen: 8.2 Reële getallen.

    5.4., 10.4. en 12.4.: 3.15, 3.17, 3.24; 3.8, 3.11, 3.26; 3.25, 3.29, 3,16.