Fraser B.J., K.G. Tobin (eds.), International Handbook of Science Education, 1027-1045, 1998 Kluwer.
The authors propose the use of history in the science curricula, and propose a format for delivering it that makes science more meaningful and interesting. The article starts with a plea for science for everyone and call the format contextual teaching. The way to follow is the `Story-Line' approach. Set a context with a unifying idea that attracts the imagination of the students; a large context problem that generates the major ideas and problems of science naturally.
The authors give a few examples of these ideas. Each example starts with a historical sketch, followed by a description of the main ideas and at last the implications for the classroom.
Het artikel leek eerst een lijn voor onderwijs te schetsen die overeenkomt met Ton's kernbegrippen-verhaal. Dit was echter toch minder op vormgeving van een onderwerp gericht met betrekking tot klassikale momenten, zelfstudie en activiteiten voor leerlingen.
Wel een goed leesbaar artikel met enkele mooie voorbeelden van gebruik van geschiedenis in het natuurkundeonderwijs (Archimedes en het hefboom-principe, Torricelli en Galileo en luchtdichtheid, Rumford en warmteleer).