Een onderzoek naar hoe computers en modeling software bijdragen aan interactie en leren bij natuurkunde. Het onderzoek richt zich op microworlds as tools (Newtonian microworld: Interactive Physics), die ondersteunden maar ook activiteiten inperken. Interactie wordt ondersteund dankzij: a common local point, een dynamisc beeld (can be touched, pointed to and hand-gestured), en combineren van fenomenologische (e.g. getekende objecten op het scherm en hun bewegingen) en conceptuele nivo's (vectoren die staan voor snelheid en kracht). De fenomenologische proberen aspecten te verbinden met "things out there" en de conceptuele met de wereld van de natuurkunde.
Echter, deze affordances van de microworld kwamen in gevaar door het programma en het platform, die de mogelijjkheden beperkten. Voor experts IP is een transparent tool voor testen van hypothesen over beweging, voor leerlingen was het vaak een gereedschap dat alle aandacht juist van het natuurkundige probleem opeiste (daardoor i.h.b. geschikt voor demonstraties en docent-geleide discussies). Bovendien als er meer dan 2 leerlingen achter zaten beperkte het de interactie.
Het combiineren van concepten en fenomenen is de kracht van zo'n tool. Experimenten zijn namelijk alleen fenomenologisch en statische vectordiagrammen alleen maar conceptueel. Er zijn aanwijzingen dat de microworld een gereedschap is voor het construeren van conceptuele objecten en voor "coordinating conceptual en phenomenal objects". Vraag is of leerlingen verbindingen leggen tussen real-world en microworld events? Dat is geen a priori gegeven. Vaak moest de docent bij deze verbinding ondersteunen (reflectie afdwingen): "it is through the implication of the real world into the conversation about the microworld that students may be able to maintain this correspondence." Het blijkt overigens dat leerlingen liever de concepten bediscussieren m.b.v. diagrammen e.d. dan met objecten uit de real world. Heen en weer gaan tussen real world experiments en microworld is een interessante achtergrond om studenten te betrekken in wetenschappelijke methode van modelleren en representeren van real-world phenomena (vgl See Doerr, Helen M.).