Home NGSS Kennisbasis Algemeen NLT Literatuur bijeenkomsten

Literatuur

Diverse zaken worden hier belicht, met verwijzingen naar literatuur

Leren onderzoeken

Op https://www.uu.nl/onderwijs/onderwijsadvies-training/publicaties/boeken/eureka-didactiek-voor-het-leren-onderzoeken-in-het-vwo kun je het boek over leren onderzoeken bestellen. Een aanrader!

Practicum en dergelijke

Het begrijpen van de doelen van het practicum kan leerlingen helpen om zich te richten op de zaken die er op dat moment toe doen. Het ‘practical activity analysis  inventory’ van Millar (bedoeld voor docenten) kan helpen om het onderscheid tussen typen practica en de bijbehorende doelen te verhelderen. Met scherper zicht op de doelen die worden nagestreefd kan vervolgens de instructie, begeleiding en toetsing van het practicum en het verslag vorm worden gegeven.

http://www.york.ac.uk/media/educationalstudies/documents/research/Analysing%20practical%20activities.pdf

Authentiek onderwijs 

Een pleidooi voor authentiek natuurwetenschappelijk onderzoek in de school.

http://www.ecent.nl/artikel/1791/Authentieke+contexten+in+natuurwetenschappelijk+onderwijs/view.do

 Het gebruik van ‘aangepaste wetenschappelijke artikelen’, om leerlingen inzicht te geven in de natuurwetenschappelijke denk- en werkwijzen en de daarbij behorende verslaggeving.

http://www.ecent.nl/artikel/2631/Leerlingen+wetenschappelijke+artikelen+laten+lezen/view.do

Feedback en assessment

Het primas project heeft ook een onderdeel waarin het idee van feedback geven, van leerlingen aan zichzelf en aan elkaar aan de orde komt: