Bijeenkomsten
Volgende bijeenkomsten:
Iedere keer van 17.00 tot uiterlijk 20.00 uur. In zaal BBG 315-317.
-
16 juni
-
13 april
Geweest:
-
16 januari
Op https://sites.google.com/site/projectplgs/de-15-plgs kan gekeken worden wat de andere PLG's binnen het gehele project doen. Bij literatuur staat een verwijzing naar het boek over leren onderzoeken.
1 november 2016
De verschillende scholen hebben aangegeven waar ze met hun projecten
staan. Verder is gesproken over de PLG en wat we in de komende
bijeenkomsten als speerpunten kiezen.
Voor 16-1 is daar uit gekomen dat
we een keer praktisch aan de slag gaan met een leerlijn
onderzoeksvaardigheden en verder ook naar beoordelen van onderzoek kijken.
13 juni 2016
Deze keer een bijeenkomst ook voor andere collega's en voor schoolleiders. Na een korte uiteenzetting over de PLG heeft Harrie Eijkelhof aandacht geschonken aan Onderwijs 2032 en gesproken over het schijnbare einde van de schoolvakken. Zijn conclusie: er kan veel meer samen maar de vakken hebben ook een eigenheid die voor leerlingen zichtbaar moet zijn. Iets als de kennisbasis natuurwetenschappen en technologie laatr dat goed zien.
De scholen hebben daarna via posters gepresenteerd waar ze in het kader van de PLG mee bezig zijn.
19 april 2016
Lodewijk Koopman (Scala College Alphen ad Rijn) heeft iets verteld over zijn postdoc onderzoek op school over 'vakoverstijgende bètacontexten'. Descholen hebben een update over de vortgang gegeven en eer is overleg geweest.
15 februari 2016
Berenice Michels
(SLO) heeft een lezing gehouden over haar bevindingen tijdens
literatuuronderzoek van wat interdisciplinair nu eigenlijk is.
Verder
heeft Kees Hooyman aangegeven hoe op het st Bonifatiuscollege het
rekenonderwijs interdisciplinair wordt vorm gegeven. Verder een korte
sessie van de scholen met de toegewezen experts.
23 november 2015
Doel: kennismaken met de nieuwe scholen; update van scholen met vragen aan de PLG; De stand van zaken met betrekking tot de kennisbasis - ook praktisch; verder aan de slag met de artikelen
24 september 2015
Doel: elkaar informeren, casus L&L bespreken, start maken met opzet van een artikel
23 juni 2015
Doel: elkaar informeren en de casus 'CLV' bespreken
22 april 2015
Doel: Elkaar informeren en de casus 'Helen Parkhurst' bespreken
12 februari 2015
Doel: elkaar informeren en de casus 'De Nieuwste School' bespreken.
17 november 2014
Doel: Leervragen geformuleerd hebben, passend binnen de benoemde problemen. Een idee hebben hoe je het probleem tackelt en de vraag kunt beantwoorden.
- Powerpoint van Dirk Jan over de diverse manier van aanpak om een en ander voor jezelf helder te krijgen
- Powerpoint van Gjalt over contexten
- Impressie van de bijeenkomst, inclusief de gemaakte posters
16 september 2014
Doel: concreet hebben wat elke school gaat doen dit jaar en helder krijgen wat we aan elkaar hebben.
- Weergave van de acties van de scholen (komt)
- Powerpoint van Ad Mooldijk over wiskundige denkactiviteiten, kennisbasis en examenprogramma's.
24 juni 2014
Doel: Afspraken over concrete activiteiten in 2014-2015
- Weergave van de plannen die de scholen hebben gepresenteerd tijdens de bijeenkomst
- Powerpoint van Vincent Jonker
over Rekenbewust Vakonderwijs
- rekenbewust vakonderwijs http://sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs
- lesmaterialen http://www.freudenthal.nl
- salvo http://www.salvoproject.nl of http://www.fisme.science.uu.nl/publicaties/subsets/salvo
- rekenvoort http://www.fisme.science.uu.nl/publicaties/subsets/rekenvoort
14 april 2014
Doel: te komen tot onderwerpen waar we ons als PLG mee gaan bezig houden. Koppelen van docenten aan elkaar met dezelfde interesses
-
Powerpoint van Gerald van Dijk over vaktaal, didactiek rondom
practicum en verslagen
- Analyse-instrument van Millar, inclusief toelichting, voor analyse van leerdoelen rond praktisch werk in natuurwetenschappen. https://www.york.ac.uk/media/educationalstudies/documents/research/Analysing%20practical%20activities.pdf
- Boekje over plannen van taalgerichte lessen in de
exacte vakken, met bijdragen van oa Eijkelhof en Van Dijk
http://www.slo.nl/downloads/2013/werken-aan-vaktaal-bij-de-exacte-vakken.pdf/ - Twee weblezingen over taalgericht vakonderwijs in natuur- en scheikunde
http://www.ecent.nl/artikel/2502/Taalontwikkelende+didactiek+voor+binask/view.do
11 maart 2014
- Powerpoint van Harrie Eijkelhof met een overzicht over samenhangend onderwijs
- Powerpoint van Dirk-Jan Boerwinkel over de kennisbasis Science