Handhelds: analoog en digitaal
Eind jaren '70 woonden we in Amerika, en de baas van mijn vader daar had een elektronisch boter-kaas-en-eieren spelletje, waar ik mee mocht spelen. Dit was Merlin, een van de eerste handheld spelcomputers. Uren zat ik ermee te spelen, tot ik doorkreeg hoe ik gegarandeerd van 'm winnen kon.
In 1982, we woonden weer in Nederland, kwam mijn vader terug van een overzees bezoek met een koffer vol speelgoed. Voor mij een Merlin, en ook een Rubik's cube. Ik kwam erachter dat Merlin niet alleen boter-kaas-en-eieren kon, maar met de 11 led-lampjes en 4 spel-knoppen kan je nog 5 andere spelletjes spelen. Je kan een liedje 'inprogrammeren', dat hij dan weer voor je afspeelt; er zijn twee spelletjes waarbij je zelf de moeilijkheidsgraad X tussen 1 en 9 kan kiezen: "Echo" waarbij je X klanken moet herhalen, en "Mindbender" waarbij je een getal van X cijfers moet raden; daarnaast kan je BlackJack spelen, en een magisch vierkant maken.
Mijn Merlin werkt nog steeds. Nu gebruikt mijn dochter van 4 'm om de regels van boter-kaas-en-eieren te ontdekken; doordat Merlin je vals laat spelen kan je spelenderwijs uitvinden wat wel en niet als 3-op-een-rij telt...
Ook eens proberen?
- een Merlin emulator (online, quicktime nodig)
- virtual Merlin (downloadable)
- online boter-kaas-en-eieren (tevens de code van het onderliggende javascriptje)
Nadere informatie:
- Merlin (volgens Wikipedia)
- geschiedenis van de handheld spelcomputers
- hoe wel of niet boter-kaas-en-eieren te winnen (tja, nu kan je dat gewoon opzoeken ...)
- de "Magisch Vierkant" code
Na Merlin volgden nog verschillende digitale handhelds. Van een aantal jaren '80 handhelds bestaan ook weer online emulatoren, net als van de GBA.
Zoals gezegd kreeg ik gelijk met Merlin ook een Rubik's cube. Ik heb daar uren aan zitten draaien, maar nooit het geduld gehad om uit te vogelen hoe hij helemaal opgelost moet worden. Jammer, had ik misschien nog ergens wereldkampioen in kunnen worden...de officiele wereldkampioen 2008 "het snelste een Rubik's cube oplossen" is een Nederlander (7.08 seconden!). Er is ook een online solver, die je de configuratie van jouw cube kan geven en die je dan de stappen geeft om 'm op te lossen.
Na Rubik's cube volgden nog verschillende analoge handhelds.