Kaput, J. J.

The representational roles of technology in connecting mathematics with authentic experience

Tijdschrift/boek

R. Biehler e.a. (Eds.), Didactics of Mathematics as a Scientific Discipline p. 379-397, 1994 Dordrecht: Kluwer Academic Publishers

Abstract

The paper is an account of issues and opportunities associated with new, technologically based attempts to attack a central didactical problem: creating viable, functional connections between the world of authentic experiences and formal mathematics.

Annotatie

Kort stukje over mogelijkheden van interactieve media.

Beschrijving van horizontal and vertical dimensions of representation, die dicht komen bij gebruik van horizontaal en vertikaal bij mathematiseren.

Het eiland probleem. Twee strategieen: top-down en bottom up tot elkaar komen.

Een aardige paragraaf over het hoe en waarom van formele wiskundige notaties. En vervolgens dat de strategieeen van gebruik bijna nooit expliciet in het onderwijs worden genoemd. Dan "notational strategies" to attack the island problem en de rol van simulaties daarbij (een natuurkundig pleidooi voor explorative simulations wordt gegeven door See White, Barbara Y. ).

Zijn oplossing ligt dichtbij de opvatting van See Doerr, Helen M. over explorative models. In het programma Mathcars bijvoorbeeld is sprake van een reeds aanwezig "expert model" met bijbehorende symbolen (snelheid-tijd en afstand-tijd grafieken e.d.). Leerlingen moeten door het werken met het programma de goede relaties leggen en de juiste betekenissen geven.

Educational niches! hoeveel moet je leerlingen geven, wat moeten ze zelf construeren? Het antwoord is een compromis. (vgl. met representational niches die van belang zijn bij de introductie van symbolen volgens Meira.)