Fraser B.J., K.G. Tobin (eds.), International Handbook of Science Education, 265-294, 1998 Kluwer.
Technology is often viewed as a solution to limitations in students' science understanding. The first section of the article provides a definition of technology and a view of teaching and of science learning. The second section describes three instructional frameworks (explanation, hands-on, social-constructivist), followed by their implications for technolgy use. With special attention to the Scaffolded Knowledge Integration framework and the Computer as Learning Partner project.
het eerste deel vind ik een aardige beschrijving van de geschiedenis van science education. Herkenbare zinnen als "Today, most would agree that understanding science involves developing and refining ideas about scientific phenomena into an integrated perspective. Many call for active learning but fail to distinguish activities that help students to develop powerful ideas . . ." Verder wat leerlingen zouden moeten weten over modellen (komen voort uit onderzoek, zijn beperkt en vaak zijn er alternatieven).
In the explanation framework wordt aan de leerlingen uitgelegd hoe iets zit. De auteur verwijst naar diSessa die schrijft dat dit niet werkt (het levert `inert knowledge'). Noodzakelijk was een verbinding van theorie met kennis en ervaringen van de leerlingen. In ca 1960 was er een reform met o.a. als doel: presentation of physics as a `human activity set within scociety and part of the history of mankind'. De uitwerking bleek echter te abstract (technologies were matched to the models studied in the curriculum).
Reactie hierop pleitte voor inzicht in activiteiten (hands-on framework), maar de activiteiten hadden nauwelijks verband in een groter geheel waardoor transfer van kennis/handelingen naar nieuwe onderwerpen mager bleek.
Ook nodig was: reflectie, leren plannen en begrippen netwerken -> social constructivist framework. Vervolgens blijkt het belangrijkste aspect van ICT de mogelijkheid van communiceren, verwerken en verbinden van ideeën: ICT als kennis-netwerker, to make thinking visible. vervolgens volgen voorbeelden van het ideale programma: pattern note. Kanttekeningen worden ook gegeven: het bleek dat leerlingen vooral uitleg isoleerden in plaats van integreerden.
De spanning tussen Guided-reinvention en zelfstandig maken van leerlingen wordt opgemerkt en "an area ripe for further research" is "Interactive technologies can engage students as investigators and critics, thus helping them to become more autonomous and able to assess scientific ideas." Als voorbeelden in deze richting noemt ze See White, Barbara Y. en See Schecker, Horst P. .