Dall'Alba, Gloria (et al), E. Walsh, J. Bowden, E. Martin, G. Masters, P. Ramsden & A. Stephanou.

Textbook Treatment of Students' Understanding acceleration

Tijdschrift/boek

Journal of Research in Science Teaching, 30 (7), p. 621-635, 1993.

Abstract

Kinematic and dynamic aspects of acceleration are often not integrated in students' thinking.

Aanbevelingen:

Annotatie

Kinematische en dynamische aspecten van versnelling hebben een aardige parallel in geschiedenis. Galileo differentieerde afgelegde weg naar snelheid en NIET meer naar versnelling of zelfs verder. Die noodzaak was er niet voor het beschrijven van een valbeweging waarbij de snelheid vermoedelijk lineair toenam.

Terwijl voor het zoeken naar een verklaring van deze lineaire toename Newton krachten gebruikte. Een constante versnelling integreren tot lineaire toenemende snelheid en vervolgens kwadratisch toenemende afgelegde weg. hij had dus als bodem versnelling en ging naar boven. Galileo ging heen en weer tussen snelheid en afgelegde weg.

Dit onderscheid is ook zichtbaar bij het gebruik van aan de ene kant MBL (en dergelijke) en aan de andere kant Interactive Physics (en dergelijke). Bij MBL ga je van metingen over afgelegde weg naar snelheid en naar versnelling. Bij IP is constante versnelling het startpunt en wordt daarmee snelheid en afgelegde bepaald.

Een verwijzing naar Dall'Alba van Howard C. McAllister is te vergelijken met de didactische inversie die Freudenthal noemt: The most important idea illustrated here is the development of problem solutions through using concepts of the subject matter. This premise means starting the problem solution by explicitly stating the law, definition or principle that directly responds to the question asked.

Zie ook See Reif, Frederick and Sue Allen .

Such a beginning is in contrast to the typical textbook presentation in which the solution proceeds as if the student has already mastered the subject and developed the sophistication of the expert. In textbooks the guiding principle being used in solving the problem makes its first appearance at the end. Thus the first marker the expert made in solving the problem is the last to appear in the presentation of the solution. At that point various numerical values that have been obtained in the early part of the solution are substituted and the problem is considered solved. Some observations on this have been reported by Dall'Al-ba et al. (1993).