Publicaties

 

2011

Kortland, J. (2011), Scientific literacy and context-based science curricula: Exploring the didactical friction between context and science knowledge. In D. Hoettecke (Ed.), Naturwissenschaftliche Bildung als Beitrag zur Gestaltung partizipativer Demokratie (pp. 17-31). Berlin: LIT Verlag. Paper presented as a keynote address at the GDCP Conference, September 13-16, 2010, Potsdam (Germany). Presentatie | Paper | Extended paper

Kortland, J. (Red.) (2011), Canon van de natuurkundedidaktiek - Verslag WND Conferentie 2010. Utrecht: Werkgroep Natuurkunde Didactiek (CD-ROM).

 

2010

Kortland, J. (Red.) (2010), Natuurkunde aan den lijve - Verslag WND Conferentie 2009. Utrecht: Werkgroep Natuurkunde Didactiek (CD-ROM).

Kortland, J. & C.W.J.M. Klaassen (Eds.) (2010), Designing theory-based teaching-learning sequences for science education: Proceedings of the symposium in honour of Piet Lijnse at the time of his retirement as professor of Physics Didactics at the University of Utrecht. Utrecht: FIsme. Flyer | Boek

 

2009

Dekkers, P., C.W.J.M. Klaassen & J. Kortland (2009), Newton's concept of force as a sensible choice - Integrated development of concepts and epistemology in mechanics. Paper presented at the ESERA Conference 2009, Istanbul (Turkey), August-September 2009.

Kortland, J. (Red) (2009), Docent in ontwikkeling - Verslag WND Conferentie 2008. Utrecht: Werkgroep Natuurkunde Didactiek.

Kortland, J. & C.W.J.M. Klaassen (2009), Ontwikkelingsonderzoek in Uitvoering - Een introductie op de uitvoering van ontwikkelingsonderzoek binnen het onderzoeksprogramma van het FIsme-nw. Utrecht: FIsme. Interne publicatie.

 

2008

Kortland, J. (Red) (2008), Wat Natuurkundigen Doen - Verslag Woudschotenconferentie Natuurkunde-Didactiek 2007. Utrecht: Werkgroep Natuurkunde Didactiek.

 

2007

Kortland, J. (2007), Context-based science curricula: Exploring the didactical friction between context and science content. Paper presented at the ESERA Conference 2007, Malmo (Sweden), August 2007. Synopsis | Paper

Kortland, J. (Red) (2007), Werk in uitvoering - Verslag Woudschotenconferentie 2006. Utrecht: Werkgroep Natuurkunde Didactiek.

Engelbarts, M. & J. Kortland (2007), Developing a remote physics experiment. Paper presented at the ESERA Conference 2007, Malmo (Sweden), August 2007.

Ormel, B., E. Savelsbergh, J. Kortland & P. Lijnse (2007), Teaching computer modelling in secondary physics: Goals and conditions. Paper presented at the ESERA Conference 2007, Malmo (Sweden), August 2007.

 

2006

Kortland, J. (2006), Van contexten naar probleemstellend leren in gedidactiseerde handelingspraktijken: Op weg naar een onderzoeksprogramma voor ontwikkelingsonderzoek. Presentatie studiedag FIsme, 28 september 2006. Presentatie

Abstract 

Een historische schets van ontwikkelingsonderzoek bij beta-didactiek in ruwweg de laatste vijfentwintig jaar en daarbinnen dan met name de zoektocht naar een uitwerking van de relatie context-concept, een didactische structuur en een ontwerpheuristiek voor het bij dat soort onderzoek ontwikkelde lesmateriaal. Een schets in drie grote, nogal lompe stappen, geillustreerd met enkele globale voorbeelden van ontwikkeld lesmateriaal: leren in contexten (jaren 80 - en dat was toen nog geen ontwikkelings­onderzoek), probleemstellend leren (jaren 90) en leren in handelingspraktijken (jaren 00) - uitlopend op een schets van de inhoudelijke kern van een onderzoeksprogramma rond dat laatstgenoemde thema. Bij elke stap wordt aangegeven hoe die stap geacht wordt de bij de voorgaande stap gesignaleerde ontwerpproblemen op te lossen.

Kortland, J. (Red) (2006), Natuurkunde + Leefbare Aarde - Verslag Woudschotenconferentie 2005. Utrecht: Werkgroep Natuurkunde Didactiek

Ormel, B.J.B., E.R. Savelsbergh, J. Kortland & P.L. Lijnse (2006), Teaching computer supported modelling in secondary physics education. Amsterdam: GIREP.

 

2005

Kortland, J. (2005), Physics in personal, social and scientific contexts: A retrospective view on the Dutch Physics Curriculum Development Project PLON. In P. Nentwig & D. Waddington (Eds.), Making it relevant. Context based learning of science (pp. 67-89). Munster: Waxmann. Paper

Kortland, J. (Red) (2005), Natuurkunde ACTIE(F) - Verslag Woudschotenconferentie 2004. Utrecht: Werkgroep Natuurkunde-Didactiek.

Engelbarts, M. & J. Kortland (2005), Developing a remote physics experiment. In Proceedings of ESERA 2005 - Contributions of research to enhancing students' interest in learning science. Barcelona: ESERA (CD-Rom).

Ormel, B., E. Savelsbergh, J. Kortland & P. Lijnse (2005), Computer modelling for secondary physics education: definition of learning aims and a proposal for a teaching approach. In Proceedings of ESERA 2005 - Contributions of research to enhancing students' interest in learning science. Barcelona: ESERA (CD-Rom).

 

2004

Kortland, J. & C. Drukker (2004), Het VWO Bovenbouwpracticum Natuurkunde - Praktische opdrachten uitvoeren op de Universiteit Utrecht. NVOX 29 (2), 64-66. Artikel

Kortland, J., J. Hellemans, M. Vloemans & F. Budding (Red) (2004), Aan het front van de wetenschap - Verslag Woudschotenconferentie 2003. Utrecht: Werkgroep Natuurkunde-Didactiek.

 

2003

Kortland, J. (2003), Designing and validating a didactical structure for a problem-posing approach to teaching decision making about the waste issue. Paper presented at the ESERA Conference 2003 Research and the Quality of Science Education, Noordwijkerhout (the Netherlands), August 2003. Paper

Kortland, J., C.W.J.M. Klaassen, P.L. Lijnse & T. van den Brink (2003), Een probleemstellende lessenserie. NVOX 28 (6), 260.

1    Het oproepen van een kennisbehoefte. Artikel

2    Het weergeven van een beargumenteerde mening. Artikel

3    Het ontwikkelen van een inhouds- en presentatiestandaard voor een beargumenteerde mening. Artikel

Kortland, J., E.R. Savelsbergh, K. Hooyman & R. Wielinga (2003), Broeikas Aarde: een praktische opdracht voor computerondersteund modelleren. NVOX 28 (7), 326-329. Artikel

Kortland, J., E.R. Savelsbergh, K. Hooyman & R. Wielinga (2003), Kracht en beweging in de sport: een natuurkundemodule voor computerondersteund modelleren. NVOX 28 (9), 419-422. Artikel

Kortland, J., J. Hellemans & F. Budding (Red) (2003), Natuurkunde uitlijnen - Verslag Woudschotenconferentie 2002. Utrecht: Werkgroep Natuurkunde-Didactiek.

 

2002

Kortland, J., C.W.J.M. Klaassen & P.L. Lijnse (2002), Ontwerpen van een didactische structuur voor het probleemstellend onderwijzen van besluitvorming over het afvalvraagstuk. Tijdschrift voor Didactiek der Betawetenschappen 19 (1/2), 2-20.

Kortland, J., J. Hellemans & F. Budding (Red) (2002), Natuurkunde en technologie - Verslag Woudschotenconferentie 2001. Utrecht: Werkgroep Natuurkunde-Didactiek.

Westra, R., E. Savelsbergh, J. Kortland, G. Prins & A. Mooldijk (2002), Leren door zelf modelleren: constructief en uitdagend onderwijs. NVOX 27 (7), 331-335.

 

2001

Kortland, J. (2001), A problem-posing approach to teaching decision making about the waste issue. Utrecht: CdB Press. Proefschrift: Samenvatting | Proefschrift

Kortland, J. (2001), A problem-posing approach to teaching for scientific literacy: the case of decision making about packaging waste. In O. de Jong, E.R. Savelsbergh & A. Alblas (Eds), Teaching for scientific literacy: Context, competency, and curriculum (pp. 87-98). Utrecht: CdBeta Press.

Eijkelhof, H.M.C. & J. Kortland (2001), Bouwen aan een nieuw natuurkundecurriculum havo/vwo. Tijdschrift voor Didactiek der B-wetenschappen 18 (1), 2-18.

Kortland, J., J. Hellemans & M. Vloemans (Red) (2001), Cultuurverschillen in het natuurkunde-onderwijs - Verslag Woudschotenconferentie 2000. Utrecht: Werkgroep Natuurkunde-Didactiek.

 

2000

Kortland, J., F. Budding & J. Hellemans (Red) (2000), Natuurkunde tussen hemel en aarde  - Verslag Woudschotenconferentie 1999. Utrecht: Werkgroep Natuurkunde-Didactiek.

 

1999

Kortland, J., F. Budding & G. Munters (Red) (1999), Motiveren voor Natuurkunde - Verslag Woudschotenconferentie 1998. Utrecht: Werkgroep Natuurkunde-Didactiek.

Jong, O. de, J. Kortland, A.J. Waarlo & J. Buddingh (Eds) (1999), Bridging the gap between theory and practice: what research says to the science teacher. Utrecht: Centre for Science and Mathematics Education (CSME) & International Council of Associations for Science Education (ICASE).

Kortland, J., O. de Jong & A.J. Waarlo (1999), Bridging the gap between theory and practice - what gap? In O. de Jong et al (Eds), Bridging the gap between theory and practice: what research says to the science teacher (pp. 13-16). Utrecht: Centre for Science and Mathematics Education (CSME) & International Council of Associations for Science Education (ICASE).

Kortland, J. (1999), Duurzame ontwikkeling in het voortgezet onderwijs: verduurzaming van de vakken. In O. van Vliet & J. Weerdenburg (Red), Universiteit Utrecht & Duurzame ontwikkeling (pp. 89-97). Utrecht: Bureau Studium Generale.

 

1998

Kortland, J., F.L. Gravenberch, M.J.M. Pieters & H.M.C. Eijkelhof (1998), Colloquium on attainment in physics at 16+: Country paper, the Netherlands. Cork: Department of Education and Science.

Kortland, J., F. Budding & G. Munters (Red) (1998), Natuurkunde en gezondheid - Verslag Woudschotenconferentie 1997. Utrecht: Werkgroep Natuurkunde-Didactiek.

 

1997

Kortland, J. & P.L. Lijnse (1997), Decision making on the waste issue: the classroom trial of a problem-posing teaching/learning process. In K. Calhoun et al (Eds), IOSTE 8th Symposium Proceedings (vol. 1, pp. 113-117). Edmonton: University of Alberta.

Kortland, J. (1997), Garbage: dumping, burning and reusing/recycling: students' perception of the waste issue. International Journal of Science Education 19 (1), 65-77.

Kortland, J. (1997), Een beargumenteerde mening... besluitvorming van leerlingen in keuzesituaties rond huishoudelijk afval. NVOX 22 (2), 50-54.

Vollebregt, M. & J. Kortland (1997), Probleemstellend onderwijs: motivatie tot leren. In H.M.C. Eijkelhof et al (Red), Natuurkunde-didactiek in het studiehuis - Verslag Woudschotenconferentie 1996  (pp. 85-87). Utrecht: Werkgroep Natuurkunde-Didactiek.

Hul, F. van't & J. Kortland (1997), Extending students' ideas about force and motion through an interactive computer simulation. In S. Oblak et al (Eds), New ways of teaching physics (pp. 518-521). Ljubljana: Board of Education of Slovenia.

 

1996

Kortland, J. (1996), Trois approches STS dans l'enseignement - Questions sur l'enseignement STS & Materiel pour l'enseignement STS. Courrier du CETHES 31, 21-43.

Eijkelhof, H.M.C., J. Kortland & P.L. Lijnse (1996), STS through physics and environmental education in the Netherlands. In R.E. Yager (Ed), Science/technology/society as reform in science education (pp. 249-260). Albany: SUNY Press.

Kortland, J. (1996), An STS case study about students' decision making on the waste issue. Science Education 80 (6), 673-689.

Kortland, J. (1996), Decision making on science-related social issues: the case of garbage in physical science - A problem-posing approach. In G. Welford, J. Osborne & P. Scott (Eds), Research in science education in Europe - Current issues and themes (pp. 115-123). London: Falmer Press.

 

1995

Kortland, J. (1995), En Europe: trois tendences dans l'enseignement STS dans le secondaire. Courrier du CETHES 30, pp. 29-38.

 

1994

Boersma, K., J. Kortland & J. van Trommel (Eds) (1994), Papers 7th IOSTE Symposium Science and Technology Education in a Demanding Society (vol. 1,2,3). Enschede: SLO.

Kortland, J. (1994), Decision making on science-related social issues: a theoretical/empirical framework for the development of students' concepts and decision-making skills. In K. Boersma et al (Eds), Papers 7th IOSTE Symposium Science and Technology Education in a Demanding Society (vol. 2, pp. 471-482). Enschede: SLO.

Kortland, J. (1994), Environmental education: a matter of garbage. Papers 6th IOSTE Symposium ‘Responsible Change for the 21st Century (pp. 402-415). Enschede: SLO.

Kortland, J. (1994), Attivita decisionale strutturata (Structured decision making). La Fisica nella Scuola 27 (4), 42-51.

 

1993

Kortland, J. (1993), NME-lespraktijk: Afval - storten, verbranden en hergebruiken. Enschede: SLO.

Kortland J. & M. Pieters (1993), NME in ontwikkeling & onderzoek. Tijdschrift voor Didactiek der Betawetenschappen 11 (1), 28-49.

Kortland, J. (1993), NME-lespraktijk: Afval - Het afvalvraagstuk in het vak natuur- en scheikunde van de basisvorming. Tijdschrift voor Didactiek der Betawetenschappen 11 (2), 72-97.

Kortland, J., T. van den Brink & H. Kelder (1993), NME-lespraktijk - Afval: storten, verbranden en hergebruiken. NVON-Maandblad 18 (8), 346-349.

Kortland, J., T. van den Brink & H. Kelder (1993), NME-lespraktijk - Afval: scheiden en hergebruiken. NVON-Maandblad 18 (9), 392-394.

 

1992

Kortland, J. (1992), Environmental education: sustainable development and decision making. In R.E. Yager (Ed), The status of STS reform efforts around the world (pp. 32-39), ICASE Yearbook 1992.

Kortland, J. (1992), Natuur- en milieu-educatie in het vak natuur- en scheikunde in de basisvorming: blauwdrukken. Utrecht/Enschede: Cdß UU/SLO.

Kortland, J. & I. Veldman (1992), Besluitvorming van leerlingen - Ideeen voor lesmateriaalontwikkeling en onderzoek. Enschede: SLO.

Kortland, J., I. Veldman & M. Pieters (1992), NME in het vak aardrijkskunde: Ontwikkelingsonderzoek. De Aardrijkskunde 16 (3), 235-248.

 

1991

Eberg, J.W., H.M.C. Eijkelhof, J. Kortland & K.M. Stokking (1991), Naar een didactiek voor NME in het onderwijs. Utrecht: ISOR/CdB UU.

 

1990

Lijnse, P.L., J. Kortland, H.M.C. Eijkelhof, D. van Genderen & H.P. Hooymayers (1990), A thematic physics curriculum: a balance between contradictory curriculum forces. Science Education 74 (1), 95-103.

Kortland, J. (1990), L'insegnamento di scienza, tecnologia e societa nei Paesi Bassi: sviluppo di curricula in corsi di fisica a livello di scuola secondaria e problemi di ottimizzazione delle scelte (Teaching science-technology-society in the Netherlands: curriculum development towards decision making in physics education at the secondary level). La Fisica nella Scuola 23 (3), 155-168.

Kortland, J. & M. Pieters (1990), Vakdeelleerplan natuur- en milieu-educatie in de basisvorming: natuur- en scheikunde. Utrecht/Enschede: CdB UU/SLO.

 

1989

Kortland, J. (1989), Educazione ambientale nelle discipline scientifiche a livello di scuola secondaria: perche, cosa e a che scopo? (Environmental education within the science subjects in secondary education: why, what and what for?). La Fisica nella Scuola 22 (4), 89-106.

 

1988

Eijkelhof, H.M.C. & J. Kortland (1988), Broadening the aims of physics education: experiences in the PLON project. In P.J. Fensham (Ed), Development and dilemmas in science education (pp. 282-305). London: Falmer Press.

Kortland, J. & H. de Jager (1988), Dilemma's in environmental education. In K. Riquarts (Ed), Science and Technology Education and the Quality of Life (vol. 3, pp. 141-145), Kiel.

 

1987

Eijkelhof, H.M.C. & J. Kortland (1987), Physics in its personal, social and scientific context. Bulletin of Science, Technology and Society 7, 125-136.

Kortland, J. (1987), Environmental education from the perspective of broadening the aims of science education. In K. Riquarts (Ed), Science and Technology Education and the Quality of Life (vol. 2, pp. 546-555), Kiel.

Kortland, J. (1987), Curriculum emphases in the PLON physics curriculum. In I. Lowe (Ed), Teaching the Interactions of Science, Technology and Society (pp. 231-240). Melbourne: Longman Cheshire.

 

1986

Kortland, J. & F.A. van der Loo (1986), Natuurkunde als gereedschap bij besluitvorming.  In H.M.C. Eijkelhof et al (Red): Op weg naar vernieuwing van het natuurkunde-onderwijs (pp. 66-77). Den Haag: SVO.

Kortland, J. & F.A. van der Loo (1986), Natuurkunde en besluitvorming: de leerling als consument en als verantwoordelijk burger. In H.M.C. Eijkelhof et al (Red), Op weg naar vernieuwing van het natuurkunde-onderwijs (pp. 78-102). Den Haag: SVO.

Genderen, D. van & J. Kortland (1986), Mechanica onderweg. NVON-Maandblad 11 (1), 23-25.

Kortland, J. & H.M.C. Eijkelhof (1986), Physics as one of the tools for decision making in daily life. Proceedings of the International Symposium on Physics Teaching (pp. 73-76), Brussel.

Kortland, J. (1986), Context in natuurkunde-examens: slaapmiddel of boze droom? Verslag Woudschotenconferentie 1985 (pp. 67-87). Utrecht: Werkgroep Natuurkunde-Didactiek.

 

1985

Kortland, J. (1985), Developing thematic units: trial and error, or ..? In P.L. Lijnse (Ed), The many faces of teaching and learning mechanics (pp. 400-410). Utrecht: WCC.

Eijkelhof, H.M.C. & J. Kortland (1985), The context of physics education. In G.B. Harrison (Ed), World Trends in Science and Technology Education (pp. 79-81), Nottingham.

 

1984

Eijkelhof, H.M.C, J. Kortland & F.A. van der Loo (1984), Nuclear weapons: a suitable topic for the classroom? Physics Education 19, 11-15.

 

1983

Kortland, J. & A.E. van der Valk (1983), Kernwapens en/of veiligheid, een PLON-thema over de kernbewapeningswedloop. Verslag NVON-Zomerconferentie (pp. 139-144), Amsterdam.

Hogenbirk, P.G. & J. Kortland (1983), How to teach a choice. Conference Papers for the Joint EASST/STSA Conference on Choice in Science and Technology (pp. 179-182), London.

 

1982

Kortland, J. & H.M.C. Eijkelhof (1982), Techniek in PLON-onderwijs. Faraday 51, 118-122.

Eijkelhof, H.M.C. & J. Kortland (1982), De wapenwedloop in het onderwijs. Wending 37 (7), 541-547.

Kortland, J. (1982), Energy in the future. In G. Marx (Ed), Nuclear Physics, Nuclear Power (pp. 361-364), Budapest.

Kortland, J. (1982), Nuclear arms and/or security, a dilemma in the classroom. Collected Papers 2nd Conference on Science, Society and Education (pp. 123-126), Leusden.

Kortland, J. (1982), Schueleraktivitaeten im Physikunterricht, Entwicklungstendenzen in den Niederlanden. Zur Didaktik der Physik und Chemie (pp. 52-63). Kiel: GDCP.

 

1981

Kortland, J. (1981), Een nieuwe vorm voor (SO en CSE) opgaven. Verslag Woudschotenconferentie 1980 (pp. 87-88). Utrecht: Werkgroep Natuurkunde-Didactiek.

Parra, B.M. de la, J. Kortland & A.E. van der Valk (1981), Leerlingrapportages in PLON-lessen. Faraday 50, 210-217.

 

1980

Kortland, J. & H. Verstappen (1980), Rapportage en demonstratie. Verslag Woudschotenconferentie 1979 (pp. 124-134). Utrecht: Werkgroep Natuurkunde-Didactiek.

 

1977

Bijker, W., J. Kortland & R. Faber (1977), Mastery Learning. Faraday 46 (2), 49-52.