Publicaties
2011
Kortland, J. (2011), Scientific literacy and context-based science curricula: Exploring the didactical friction between context and science knowledge. In D. Hoettecke (Ed.), Naturwissenschaftliche Bildung als Beitrag zur Gestaltung partizipativer Demokratie (pp. 17-31). Berlin: LIT Verlag. Paper presented as a keynote address at the GDCP Conference, September 13-16, 2010, Potsdam (Germany). Presentatie | Paper | Extended paper
Kortland, J. (Red.) (2011), Canon van de natuurkundedidaktiek - Verslag WND Conferentie 2010. Utrecht: Werkgroep Natuurkunde Didactiek (CD-ROM).
2010
Kortland, J. (Red.) (2010), Natuurkunde aan den lijve - Verslag WND Conferentie 2009. Utrecht: Werkgroep Natuurkunde Didactiek (CD-ROM).
Kortland, J. & C.W.J.M. Klaassen (Eds.) (2010), Designing theory-based teaching-learning sequences for science education: Proceedings of the symposium in honour of Piet Lijnse at the time of his retirement as professor of Physics Didactics at the University of Utrecht. Utrecht: FIsme. Flyer | Boek
2009
Dekkers, P., C.W.J.M. Klaassen & J. Kortland (2009), Newton's concept of force as a sensible choice - Integrated development of concepts and epistemology in mechanics. Paper presented at the ESERA Conference 2009, Istanbul (Turkey), August-September 2009.
Kortland, J. (Red) (2009), Docent in ontwikkeling - Verslag WND Conferentie 2008. Utrecht: Werkgroep Natuurkunde Didactiek.
Kortland, J. & C.W.J.M. Klaassen (2009), Ontwikkelingsonderzoek in Uitvoering - Een introductie op de uitvoering van ontwikkelingsonderzoek binnen het onderzoeksprogramma van het FIsme-nw. Utrecht: FIsme. Interne publicatie.
2008
Kortland, J. (Red) (2008), Wat Natuurkundigen Doen - Verslag Woudschotenconferentie Natuurkunde-Didactiek 2007. Utrecht: Werkgroep Natuurkunde Didactiek.
2007
Kortland, J. (2007), Context-based science curricula: Exploring the didactical friction between context and science content. Paper presented at the ESERA Conference 2007, Malmo (Sweden), August 2007. Synopsis | Paper
Kortland, J. (Red) (2007), Werk in uitvoering - Verslag Woudschotenconferentie 2006. Utrecht: Werkgroep Natuurkunde Didactiek.
Engelbarts, M. & J. Kortland (2007), Developing a remote physics experiment. Paper presented at the ESERA Conference 2007, Malmo (Sweden), August 2007.
Ormel, B., E. Savelsbergh, J. Kortland & P. Lijnse (2007), Teaching computer modelling in secondary physics: Goals and conditions. Paper presented at the ESERA Conference 2007, Malmo (Sweden), August 2007.
2006
Kortland, J. (2006), Van contexten naar probleemstellend leren in gedidactiseerde handelingspraktijken: Op weg naar een onderzoeksprogramma voor ontwikkelingsonderzoek. Presentatie studiedag FIsme, 28 september 2006. Presentatie
Abstract
Een historische schets van ontwikkelingsonderzoek bij beta-didactiek in ruwweg de laatste vijfentwintig jaar en daarbinnen dan met name de zoektocht naar een uitwerking van de relatie context-concept, een didactische structuur en een ontwerpheuristiek voor het bij dat soort onderzoek ontwikkelde lesmateriaal. Een schets in drie grote, nogal lompe stappen, geillustreerd met enkele globale voorbeelden van ontwikkeld lesmateriaal: leren in contexten (jaren 80 - en dat was toen nog geen ontwikkelingsonderzoek), probleemstellend leren (jaren 90) en leren in handelingspraktijken (jaren 00) - uitlopend op een schets van de inhoudelijke kern van een onderzoeksprogramma rond dat laatstgenoemde thema. Bij elke stap wordt aangegeven hoe die stap geacht wordt de bij de voorgaande stap gesignaleerde ontwerpproblemen op te lossen.
Kortland, J. (Red) (2006), Natuurkunde + Leefbare Aarde - Verslag Woudschotenconferentie 2005. Utrecht: Werkgroep Natuurkunde Didactiek
Ormel, B.J.B., E.R. Savelsbergh, J. Kortland & P.L. Lijnse (2006), Teaching computer supported modelling in secondary physics education. Amsterdam: GIREP.
2005
Kortland, J. (2005), Physics in personal, social and scientific contexts: A retrospective view on the Dutch Physics Curriculum Development Project PLON. In P. Nentwig & D. Waddington (Eds.), Making it relevant. Context based learning of science (pp. 67-89). Munster: Waxmann. Paper
Kortland, J. (Red) (2005), Natuurkunde ACTIE(F) - Verslag Woudschotenconferentie 2004. Utrecht: Werkgroep Natuurkunde-Didactiek.
Engelbarts, M. & J. Kortland (2005), Developing a remote physics experiment. In Proceedings of ESERA 2005 - Contributions of research to enhancing students' interest in learning science. Barcelona: ESERA (CD-Rom).
Ormel, B., E. Savelsbergh, J. Kortland & P. Lijnse (2005), Computer modelling for secondary physics education: definition of learning aims and a proposal for a teaching approach. In Proceedings of ESERA 2005 - Contributions of research to enhancing students' interest in learning science. Barcelona: ESERA (CD-Rom).
2004
Kortland, J. & C. Drukker (2004), Het VWO
Bovenbouwpracticum Natuurkunde - Praktische opdrachten uitvoeren op de
Universiteit Utrecht. NVOX 29 (2), 64-66.
Artikel
Kortland, J., J. Hellemans, M. Vloemans & F. Budding (Red) (2004), Aan het front van de wetenschap - Verslag Woudschotenconferentie 2003. Utrecht: Werkgroep Natuurkunde-Didactiek.
2003
Kortland,
J. (2003), Designing and validating a didactical structure for a problem-posing
approach to teaching decision making about the waste issue. Paper presented at
the ESERA Conference 2003 Research and the Quality of Science Education,
Noordwijkerhout (the Netherlands), August 2003. Paper
Kortland, J., C.W.J.M. Klaassen, P.L. Lijnse & T. van den Brink (2003), Een probleemstellende lessenserie. NVOX 28 (6), 260.
1 Het oproepen van een kennisbehoefte. Artikel
2 Het weergeven van een beargumenteerde mening. Artikel
3 Het ontwikkelen van een inhouds- en presentatiestandaard voor een beargumenteerde mening. Artikel
Kortland,
J., E.R. Savelsbergh, K. Hooyman & R. Wielinga (2003), Broeikas Aarde: een
praktische opdracht voor computerondersteund modelleren. NVOX
28 (7), 326-329. Artikel
Kortland, J., E.R. Savelsbergh, K. Hooyman & R. Wielinga (2003), Kracht en beweging in de sport: een natuurkundemodule voor computerondersteund modelleren. NVOX 28 (9), 419-422. Artikel
Kortland, J., J. Hellemans & F. Budding (Red) (2003), Natuurkunde uitlijnen - Verslag Woudschotenconferentie 2002. Utrecht: Werkgroep Natuurkunde-Didactiek.
2002
Kortland, J., C.W.J.M. Klaassen & P.L. Lijnse (2002), Ontwerpen van een didactische structuur voor het probleemstellend onderwijzen van besluitvorming over het afvalvraagstuk. Tijdschrift voor Didactiek der Betawetenschappen 19 (1/2), 2-20.
Kortland, J., J. Hellemans & F. Budding (Red) (2002), Natuurkunde en technologie - Verslag Woudschotenconferentie 2001. Utrecht: Werkgroep Natuurkunde-Didactiek.
Westra,
R., E. Savelsbergh, J. Kortland, G. Prins & A. Mooldijk (2002), Leren door
zelf modelleren: constructief en uitdagend onderwijs. NVOX
27 (7), 331-335.
2001
Kortland, J. (2001), A problem-posing approach to teaching decision making about the waste issue. Utrecht: CdB Press. Proefschrift: Samenvatting | Proefschrift
Kortland, J. (2001), A problem-posing approach to teaching for scientific literacy: the case of decision making about packaging waste. In O. de Jong, E.R. Savelsbergh & A. Alblas (Eds), Teaching for scientific literacy: Context, competency, and curriculum (pp. 87-98). Utrecht: CdBeta Press.
Eijkelhof, H.M.C. & J. Kortland (2001), Bouwen aan een nieuw natuurkundecurriculum havo/vwo. Tijdschrift voor Didactiek der B-wetenschappen 18 (1), 2-18.
Kortland, J., J. Hellemans & M. Vloemans (Red) (2001), Cultuurverschillen in het natuurkunde-onderwijs - Verslag Woudschotenconferentie 2000. Utrecht: Werkgroep Natuurkunde-Didactiek.
2000
Kortland, J., F. Budding & J. Hellemans (Red) (2000), Natuurkunde tussen hemel en aarde - Verslag Woudschotenconferentie 1999. Utrecht: Werkgroep Natuurkunde-Didactiek.
1999
Kortland, J., F. Budding & G. Munters (Red) (1999), Motiveren voor Natuurkunde - Verslag Woudschotenconferentie 1998. Utrecht: Werkgroep Natuurkunde-Didactiek.
Jong,
O. de, J. Kortland, A.J. Waarlo & J. Buddingh (Eds) (1999), Bridging the gap between theory and practice: what research says to the
science teacher. Utrecht: Centre for Science and Mathematics Education (CSME)
& International Council of Associations for Science Education (ICASE).
Kortland,
J., O. de Jong & A.J. Waarlo (1999), Bridging the gap between theory and
practice - what gap? In O. de Jong et al (Eds), Bridging
the gap between theory and practice: what research says to the science teacher
(pp. 13-16). Utrecht: Centre for Science and Mathematics Education (CSME) &
International Council of Associations for Science Education (ICASE).
Kortland, J. (1999), Duurzame ontwikkeling in het voortgezet onderwijs: verduurzaming van de vakken. In O. van Vliet & J. Weerdenburg (Red), Universiteit Utrecht & Duurzame ontwikkeling (pp. 89-97). Utrecht: Bureau Studium Generale.
1998
Kortland, J., F.L. Gravenberch, M.J.M. Pieters & H.M.C. Eijkelhof (1998), Colloquium on attainment in physics at 16+: Country paper, the Netherlands. Cork: Department of Education and Science.
Kortland,
J., F. Budding & G. Munters (Red) (1998), Natuurkunde en gezondheid -
Verslag Woudschotenconferentie 1997. Utrecht: Werkgroep
Natuurkunde-Didactiek.
1997
Kortland,
J. & P.L. Lijnse (1997), Decision making on the waste issue: the classroom
trial of a problem-posing teaching/learning process. In K. Calhoun et al
(Eds), IOSTE 8th Symposium Proceedings (vol. 1, pp. 113-117). Edmonton:
University of Alberta.
Kortland,
J. (1997), Garbage: dumping, burning and reusing/recycling: students'
perception of the waste issue. International Journal of Science Education 19
(1), 65-77.
Kortland,
J. (1997), Een beargumenteerde mening... besluitvorming van leerlingen in
keuzesituaties rond huishoudelijk afval. NVOX 22 (2), 50-54.
Vollebregt,
M. & J. Kortland (1997), Probleemstellend onderwijs: motivatie tot leren. In
H.M.C. Eijkelhof et al (Red), Natuurkunde-didactiek in het studiehuis
- Verslag Woudschotenconferentie 1996 (pp.
85-87). Utrecht: Werkgroep Natuurkunde-Didactiek.
Hul,
F. van't & J. Kortland (1997), Extending students' ideas about force and
motion through an interactive computer simulation. In S. Oblak et al (Eds),
New ways of teaching physics (pp. 518-521). Ljubljana: Board of Education
of Slovenia.
1996
Kortland,
J. (1996), Trois approches STS dans l'enseignement - Questions sur
l'enseignement STS & Materiel pour l'enseignement STS. Courrier du
CETHES 31, 21-43.
Eijkelhof,
H.M.C., J. Kortland & P.L. Lijnse (1996), STS through physics and
environmental education in the Netherlands. In R.E. Yager (Ed), Science/technology/society
as reform in science education (pp. 249-260). Albany: SUNY Press.
Kortland,
J. (1996), An STS case study about students' decision making on the waste
issue. Science Education 80 (6), 673-689.
Kortland,
J. (1996), Decision making on science-related social issues: the case of garbage
in physical science - A problem-posing approach. In G. Welford, J. Osborne
& P. Scott (Eds), Research in science education in Europe - Current
issues and themes (pp. 115-123). London: Falmer Press.
1995
Kortland,
J. (1995), En Europe: trois tendences dans l'enseignement STS dans le
secondaire. Courrier du CETHES 30, pp. 29-38.
1994
Boersma,
K., J. Kortland & J. van Trommel (Eds) (1994), Papers 7th IOSTE Symposium
Science and Technology Education in a Demanding Society (vol. 1,2,3).
Enschede: SLO.
Kortland,
J. (1994), Decision making on science-related social issues: a
theoretical/empirical framework for the development of students' concepts and
decision-making skills. In K. Boersma et al (Eds), Papers 7th IOSTE
Symposium Science and Technology Education in a Demanding Society
(vol. 2, pp. 471-482). Enschede: SLO.
Kortland,
J. (1994), Environmental education: a matter of garbage. Papers 6th IOSTE
Symposium ‘Responsible Change for the 21st Century (pp. 402-415).
Enschede: SLO.
Kortland,
J. (1994), Attivita decisionale strutturata (Structured decision making). La
Fisica nella Scuola 27 (4), 42-51.
1993
Kortland,
J. (1993), NME-lespraktijk: Afval - storten, verbranden en hergebruiken.
Enschede: SLO.
Kortland
J. & M. Pieters (1993), NME in ontwikkeling & onderzoek. Tijdschrift
voor Didactiek der Betawetenschappen 11 (1), 28-49.
Kortland,
J. (1993), NME-lespraktijk: Afval - Het afvalvraagstuk in het vak natuur- en
scheikunde van de basisvorming. Tijdschrift voor Didactiek der Betawetenschappen
11 (2), 72-97.
Kortland,
J., T. van den Brink & H. Kelder (1993), NME-lespraktijk - Afval: storten,
verbranden en hergebruiken. NVON-Maandblad 18 (8), 346-349.
Kortland,
J., T. van den Brink & H. Kelder (1993), NME-lespraktijk - Afval: scheiden
en hergebruiken. NVON-Maandblad
18
(9), 392-394.
1992
Kortland,
J. (1992), Environmental education: sustainable development and decision making.
In R.E. Yager (Ed), The status of STS reform efforts around the world
(pp. 32-39), ICASE Yearbook 1992.
Kortland,
J. (1992), Natuur- en milieu-educatie in het vak natuur- en scheikunde in de
basisvorming: blauwdrukken. Utrecht/Enschede: Cdß UU/SLO.
Kortland,
J. & I. Veldman (1992), Besluitvorming van leerlingen - Ideeen voor
lesmateriaalontwikkeling en onderzoek. Enschede: SLO.
Kortland,
J., I. Veldman & M. Pieters (1992), NME in het vak aardrijkskunde:
Ontwikkelingsonderzoek. De Aardrijkskunde 16 (3), 235-248.
1991
Eberg,
J.W., H.M.C. Eijkelhof, J. Kortland & K.M. Stokking (1991), Naar een
didactiek voor NME in het onderwijs. Utrecht: ISOR/CdB UU.
1990
Lijnse,
P.L., J. Kortland, H.M.C. Eijkelhof, D. van Genderen & H.P. Hooymayers
(1990), A thematic physics curriculum: a balance between contradictory
curriculum forces. Science Education 74 (1), 95-103.
Kortland,
J. (1990), L'insegnamento di scienza, tecnologia e societa nei Paesi Bassi:
sviluppo di curricula in corsi di fisica a livello di scuola secondaria e
problemi di ottimizzazione delle scelte (Teaching science-technology-society in
the Netherlands: curriculum development towards decision making in physics
education at the secondary level). La Fisica nella Scuola 23
(3), 155-168.
Kortland,
J. & M. Pieters (1990), Vakdeelleerplan natuur- en milieu-educatie in de
basisvorming: natuur- en scheikunde. Utrecht/Enschede: CdB UU/SLO.
1989
Kortland,
J. (1989), Educazione ambientale nelle discipline scientifiche a livello di
scuola secondaria: perche, cosa e a che scopo? (Environmental education within the science
subjects in secondary education: why, what and what for?). La
Fisica nella Scuola 22 (4), 89-106.
1988
Eijkelhof,
H.M.C. & J. Kortland (1988), Broadening the aims of physics education:
experiences in the PLON project. In P.J. Fensham (Ed), Development
and dilemmas in science education (pp. 282-305). London: Falmer Press.
Kortland,
J. & H. de Jager (1988), Dilemma's in environmental education. In K. Riquarts (Ed), Science and Technology Education and the Quality of Life
(vol. 3, pp. 141-145), Kiel.
1987
Eijkelhof,
H.M.C. & J. Kortland (1987), Physics in its personal, social and scientific
context. Bulletin of Science, Technology and Society 7, 125-136.
Kortland,
J. (1987), Environmental education from the perspective of broadening the aims
of science education. In K. Riquarts (Ed), Science and Technology Education
and the Quality of Life (vol. 2, pp. 546-555), Kiel.
Kortland,
J. (1987), Curriculum emphases in the PLON physics curriculum. In I. Lowe (Ed), Teaching
the Interactions of Science, Technology and Society (pp. 231-240).
Melbourne: Longman Cheshire.
1986
Kortland,
J. & F.A. van der Loo (1986), Natuurkunde als gereedschap bij besluitvorming.
In H.M.C. Eijkelhof et al (Red): Op weg naar vernieuwing van
het natuurkunde-onderwijs (pp. 66-77). Den Haag: SVO.
Kortland,
J. & F.A. van der Loo (1986), Natuurkunde en besluitvorming: de leerling als
consument en als verantwoordelijk burger. In H.M.C. Eijkelhof et al
(Red), Op weg naar vernieuwing van het natuurkunde-onderwijs (pp.
78-102). Den Haag: SVO.
Genderen,
D. van & J. Kortland (1986), Mechanica onderweg. NVON-Maandblad 11 (1), 23-25.
Kortland,
J. & H.M.C. Eijkelhof (1986), Physics as one of the tools for decision
making in daily life. Proceedings of the International Symposium on Physics
Teaching (pp. 73-76), Brussel.
Kortland,
J. (1986), Context in natuurkunde-examens: slaapmiddel of boze droom? Verslag
Woudschotenconferentie 1985 (pp. 67-87). Utrecht: Werkgroep
Natuurkunde-Didactiek.
1985
Kortland,
J. (1985), Developing thematic units: trial and error, or ..? In P.L. Lijnse
(Ed), The many faces of teaching and learning mechanics (pp. 400-410).
Utrecht: WCC.
Eijkelhof,
H.M.C. & J. Kortland (1985), The context of physics education. In G.B.
Harrison (Ed), World Trends in Science and Technology Education (pp.
79-81), Nottingham.
1984
Eijkelhof,
H.M.C, J. Kortland & F.A. van der Loo (1984), Nuclear weapons: a suitable
topic for the classroom? Physics Education 19, 11-15.
1983
Kortland,
J. & A.E. van der Valk (1983), Kernwapens en/of veiligheid, een PLON-thema
over de kernbewapeningswedloop. Verslag NVON-Zomerconferentie (pp.
139-144), Amsterdam.
Hogenbirk,
P.G. & J. Kortland (1983), How to teach a choice. Conference Papers for
the Joint EASST/STSA Conference on Choice in Science and Technology (pp.
179-182), London.
1982
Kortland,
J. & H.M.C. Eijkelhof (1982), Techniek in PLON-onderwijs. Faraday 51,
118-122.
Eijkelhof,
H.M.C. & J. Kortland (1982), De wapenwedloop in het onderwijs. Wending 37 (7), 541-547.
Kortland,
J. (1982), Energy in the future. In G. Marx (Ed), Nuclear Physics, Nuclear
Power (pp. 361-364), Budapest.
Kortland,
J. (1982), Nuclear arms and/or security, a dilemma in the classroom. Collected
Papers 2nd Conference on Science, Society and Education (pp. 123-126),
Leusden.
Kortland,
J. (1982), Schueleraktivitaeten im Physikunterricht, Entwicklungstendenzen in
den Niederlanden. Zur Didaktik der Physik und Chemie (pp. 52-63). Kiel:
GDCP.
1981
Kortland,
J. (1981), Een nieuwe vorm voor (SO en CSE) opgaven. Verslag Woudschotenconferentie
1980 (pp. 87-88). Utrecht: Werkgroep Natuurkunde-Didactiek.
Parra,
B.M. de la, J. Kortland & A.E. van der Valk (1981), Leerlingrapportages in
PLON-lessen. Faraday 50, 210-217.
1980
Kortland,
J. & H. Verstappen (1980), Rapportage en demonstratie. Verslag
Woudschotenconferentie 1979 (pp. 124-134). Utrecht: Werkgroep
Natuurkunde-Didactiek.
1977
Bijker,
W., J. Kortland & R. Faber (1977), Mastery Learning. Faraday 46 (2),
49-52.