Remco C. Veltkamp In the Media
<
n
250 jaar Provinciaal Utrechts Genootschap: drie perspectieven
Oud Utrecht, december 2023
Uitreiking van de PUG-prijs 2023 aan kunstenaar Isabel Ferrand en wetenschapper Remco Veltkamp tijdens de jubileumbijeenkomstop 18 april 2023.
Serious Games, Games for Good
Theater Diligentia, Den Haag, 6 november 2023
Lezing bij de Koninklijke Maatschappij voor Natuurkunde onder de zinsspreuk Diligentia.
Constant Role with Changing Content
I/O Magazine, 20 (3), October 2023
Despite a considerable growth in the number of PhD students and a shift in thematic emphasis, the main function of the three computer science research schools still stands tall: to ensure that PhD students are trained as broadly as possible. [pdf]
Tussen disciplines: Uitbannen havenmisdaad vergt onderzoek met brede blik
NWO website, 4 september 2023
Enorme drugstransacties, mensensmokkel, corruptie: nietsontziende criminele bendes drukken een steeds grotere stempel op de haven van Rotterdam. Politie en justitie slaan in het project FORT-PORT de handen ineen met onderzoekers van uiteenlopende vakgebieden om de haven ook voor de toekomst economisch welvarend, veilig en weerbaar te houden. [html]
AI Hub Midden Nederland podcast 'Even over AI'
Spotify, 16 mei 2023
Ronald Scherpenisse gaat in gesprek met Remco Veltkamp. Professor Veltkamp is verbonden aan de Utrecht Universiteit en is hoofd van 'Game and Media Technology' van de 'Faculty of Science'. Ook is professor Veltkamp betrokken bij het AI & Media Lab.
PUG Tussen Kunst en Wetenschap
PUG Newsletter, april 2023
Interview for the newsletter of the PUB Provinciaal Utrechts Genootschap van Kunsten en Wetenschappen, on the accasion of the PUG prize 2023.
Publiek versus privaat
De Gooi- en Eemlander, 5 februari 2022
Kader: Professor Remco Veltkamp, namens de Universiteit Utrecht betrokken bij het AI & Media Lab herkent de moeilijkheden die ontstaan bij publiek-private samenwerkingen. ,,Je merkt dat het soms lastig is voor partijen als RTL en de NPO om samen te werken. Het ligt niet altijd voor de hand om data te delen omdat ze verschillende doelstellingen hebben. De NPO wil heel erg graag voor iedereen zijn. RTL zal dat ook zeggen, maar uiteindelijk willen ze natuurlijk toch geld verdienen. Die zitten daar soms wat anders in. RTL wil bijvoorbeeld wel graag werken met gebruikersprofielen omdat ze zo een goed aanbevelingssysteem kunnen maken. De NPO zegt daarentegen: we hoeven dat niet precies op individueel niveau te doen, als we maar wel van gebruikersgroepen een profiel hebben en aanbevelingen kunnen doen zodat niet iedereen in een informatiebubbel blijft zitten.’’
Je hoeft geen dierenarts te zijn om pijn te herkennen.
UU, Achtergond, 27 januari 2020
Computers kunnen vandaag de dag net zo goed ziekten of pijn herkennen als artsen - of soms zelfs beter. Artificial intelligence (AI) helpt bij het sneller vaststellen van diagnoses, nauwkeurigere behandelingen en beter geïnformeerde patiënteigenaren. [html]
Retrospellen spelen op de universiteit tijden de Week van de Game.
RTV Utrecht, 17 mei 2019
Van retrospellen zoals de eerste Sonic the Hedgehog, Pacman en Super Mario Bros tot wetenschappelijk onderzoek naar hoe games mensen meer sociaal betrokken kunnen maken. Het kwam allemaal aan bod tijdens de Week van de Game die is georganiseerd door de Universiteit Utrecht. [html]
Games kunnen meer (buiten) spelen juist stimuleren/Games can encourage children to play more often, including outside
UU, Achtergond, 11 maart 2019
Interview voor Dynamics of Youth programma Spelen = Gezond Opgroeien (Healthy Play, Better Coping / Beter Ziek Zijn). [html nl] [html eng]
Is gamen goed voor je?
Museum Jeugd Universiteit, Alle wetenschappers verzamelen!, 16 september 2018
Bij gamen denk je waarschijnlijk aan een spelletje spelen op je computer of PlayStation. Maar het kan ook meer zijn dan alleen een leuk spelletje. Welke soorten games zijn er en wat maakt een game leuk om te spelen? Game-onderzoeker Remco Veltkamp doet hier onderzoek naar en vertelt je er alles over. Ga daarna zelf aan de slag en bedenk een game waarmee je iemand kan helpen. [html]
Dynamics of Youth, increasingly acknowledged within the university
UU News, 6 December 2017
The Dynamics of Youth programme committee consists of representatives from all 7 UU faculties. Who are they and what role do they fulfil? We will introduce the members to you one by one in a series of interviews, starting with Remco Veltkamp, who has been a member of the programme committee on behalf of the Science Faculty for two years. ‘A new type of research has developed from the multidisciplinary teams in the Child Expertise Center, for which we have high hopes.’ [html]
Gametechnologie in de digitale samenleving
VSNU Digitale cultuur en media, 2016
Hoe kunnen mensen worden gemotiveerd duurzaam te handelen? Hoe kan men jonge mensen meer controle over hun gedrag geven? Hoe worden burgers betrokken bij het besluitvormingsproces over hun woonplaats? Dergelijke maatschappelijke kwesties zijn verreikend en urgent, maar het is lastig om mensen te activeren en blijvend te motiveren. [html]
Facultaire Diversiteitscommissie
Divers Nieuws, december 2014
Decaan Gerrit van Meer heeft de facultaire diversiteitscommissie geïnstalleerd. [pdf file]
Bits & bytes
I/O Magazine, juni 2014
Gebeurtenissen die voor mij 2004 markeren zijn de beursgang van Google, gebaseerd op een succesvolle retrieval engine,wereldwijde lancering van flagship game Killzone van Sony, gemaakt door het Nederlandse Guerilla Games, met muziek van de Nederlands componist Joris de Man, en NWO die het onderzoeksprogramma CATCH (Continuous Access to Cultural Heritage) landeert. [pdf file]
Waarom blijf muziek 'hangen'?
I/O Magazine, maart 2014
Interview in IPN publicatie I/O Magazine over het COGITCH project in het NWO CATCH programma. [pdf file]
Utrecht speelt serieus en op hoog niveau
Illuster, maart 2014
In Utrecht is gaming een serieuze saak die door veel verschillende spelers op hoog niveau wordt gespeeld. Alle Utrechtse expertise is sinds kort gebundeld in het nieuwer focusgebied Game Research. [pdf file]
Op zoek naar de hooks van hits
7Days, Weekkrant voor jongeren, 20 december 2013
Get Lucky van Daft Punk was één van de grootste hits van het afgelopen jaar. Maar kun je het refreintje over dertig jaar ook nog meezingen? Nederlandse wetenschapper zijn op zoek naar een antwoord op die vraag. Met een spelletje. Hoogleraar Remco Veltkamp legt uit. [pdf file]
Hooks
NPO Radio1 De Gids.fm, 18 december 2013
Radio met Felix Meurders en muziekredacteur Botte Jellema
App moet geheim van hit ontrafelen
Volkskrant, 10 december 2013
Wat maakt dat miljoenen mensen Bohemian Rhapsody van Queen binnen een fractie van een seconde herkennen? Hoe komt het dat we na dertig jaar nog feilloos een liedje uit onze jeugd herkennen en kunnen meezingen? [html] [html] [pdf file]
Game moet geheim van Top-2000 hit ontrafelen
Telegraaf, 10 december 2013
Aan de hand van een digitaal spelletje willen Amsterdamse en Utrechtse wetenschappers ontdekken waarom een bepaald liedje een hit wordt. De app Hooked! bevat muziek uit de Top 2000 van Radio 2 en test hoe snel een speler verschillende fragmenten van een liedje herkent, meldt de Volkskrant. [html]
App moet geheim van Top-2000 ontrafelen
RTL Nieuws, 10 december 2013
Waarom zijn sommige liedjes een hit die je blijft herkennen en vergeet je andere liedjes meteen? Dat willen Utrechtse en Amsterdamse wetenschappers aan de hand van een app ontdekken. [html]
Geheim van Top 2000-hit ontdekken met app
Trouw, 10 december 2013
Aan de hand van een digitaal spelletje willen Amsterdamse en Utrechtse wetenschappers ontdekken waarom een bepaald liedje een hit wordt. [html]
UU onderzoekt geheim populaire liedjes: waarom blijft dat ene nummer in je hoofd hangen?
DUIC, 10 december 2013
Waaraan herken je dat bekende nummer onmiddellijk? Waarom blijft het ene muziekfragment in je hoofd hangen en het andere niet? Om dat te achterhalen ontwikkelden onderzoekers van de Universiteit Utrecht, Universiteit van Amsterdam en het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid ‘Hooked!’. [html]
'Can't get you out of my head'? Nee, inderdaad!
BNR Nieuws, 9 december 2013
Hoe kan het dat je sommige liedjes meteen vergeet, en andere totaal niet uit je hoofd kunt krijgen? Een nieuwe app moet uitkomst bieden. [html]
Bèta's in beeld: Muziek app Hooked
UU, 4 december 2013
Waaraan herken je dat bekende nummer onmiddellijk? Waarom blijft het ene muziekfragment in je hoofd hangen en het andere niet? Om dat te achterhalen ontwikkelden onderzoekers van de Universiteit Utrecht, Universiteit van Amsterdam en het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid ‘Hooked!’.
Ga{t\m} Over, Level 2: GATHER
Control, vakblad voor de Nederlandse gamesindustrie, 13 March 2012
Now that the GATE project ends, let's move on! The government has appointed a number of Top Sectors in the Dutch industry, one of which is Creative Industries., which contains the innovation network for gaming: GATHER - GAmes for safeTy, Health, Education, and industRy. [pdf]
Game Research for Training and Entertainment
Control, international edition, Q1 2012
The ambition of the GATE project is to develop an international competetive knowledge base with respect to game technology and to train the talent required to enhance the productivity and competetive edge of small and medium-sized creative companies. [pdf]
In Column Mark Overmars: De vloek van Skyrim
Control, vakblad voor de Nederlandse gamesindustrie, 23 december 2011
Topsector Creatieve industrie (waar, met dank aan Remco Veltkamp van de Universiteit Utrecht en Jan Willem Huisman van Ijsfontein, gaming een belangrijke rol in speelt). [html]
Semantic Virtual Worlds
Control, vakblad voor de Nederlandse gamesindustrie, 27 November 2011
The GATE project is developing visions on research, which is necessary to maintain a leading role of the Netherlands in game research for training and education. One of the research directions with high impact is into semantic virtual worlds. [pdf]
Learning with Simulated Worlds
Control, vakblad voor de Nederlandse gamesindustrie, 29 January 2012
In the GATE research theme Learning with Simulated Worlds we study how to best create games for learning. We study adaptivity of games, various learning paradigms, design rules, for educational games, and how the abilities learned in games transfer to the real world. [pdf]
GATE Research Program, Innovative Pilots, Knowledge Transfer Projects
Control, international edition, Q3 2011
The research program has the following four themes: modelling the virtual world, virtual characters, interacting with the world, and learning in simulated worlds. A number of innovative pilots are carried out. GATE is also geared towards developing knowledge further into practical solutions. [pdf]
Virtual Characters
Control, vakblad voor de Nederlandse gamesindustrie, July 2011
The GATE research theme Virtual Characters deals with the creation of realistic behavior for the virtual characters that inhabit the virtual worlds and games. These can be either avatar representations of the users or computer-controlled characters. [pdf]
Pushing the Frontier
Control, vakblad voor de Nederlandse gamesindustrie, April 2011
The GATE research theme Modeling the Virtual World focusses on techniquesfor semi-automatically creating virtual worlds that can be used in games and training scenarios. The motivation for this research is that the creation of the worlds has become one of the most costly parts of the construction of games. [pdf]
The GATE Project
Control, Great Example of Serious & Advergames from Holland, international edition 2011
It is always difficult to predict the future. But is is clear that the possibilities of gaming will rapidly increase over the coming years. New graphics and physics cards allow for increased visual realism but this must be accompanied by increased behavioral realism of game characters. [pdf]
Op zoek naar 'The seldom seen kid' / Shape Matching
DUB, 26 februari 2009
Zulke muziek zou je wel vaker willen horen. Er zijn wel websites die je verwijzen naar 'related artists', maar die zijn uitsluitend gebaseerd op namen. Zou het niet handiger zijnom bij het zoeken de daadwerkelijke muziek te kunnen gebruiken? [pdf]
Rainer Typke: Muziekzoeker luistert
Computable, 23 februari 2007
Aan de universiteit Utrecht is een nieuwe zoekmachine ontwikkeld die muziek kan herkennen om dan de bladmuziek op te snorren. [pdf]
Zoekmachine herkent melodie
NRC Handelsblad, 19 februari 2007
In Utrecht is een zoekmachine ontwikkeld om naar muziek te zoeken op internet. Het programma kan een melodie herkennen en die vergelijken met digitale muziekbestanden die op internet zijn te vinden en door de wetenschappers zijn geïndexeerd. [html] [pdf]
Ik zoek een nummer en dat klinkt ongeveer zo
Volkskrant, 17 februari 2007
Iedereen kent het: je hebt een mooi nummer gehoord, maar geen flauw wat het is. In Utrecht kun je het de computer voorneuriën, dan zoekt hij het op. [pdf]
Zoekmachine vindt muziek door melodieën te vergelijken
Engineers Online, 12 februari 2007
Twee versies van Mozarts Ah! vous dirai-je Maman (Altijd is Kortjakje ziek) worden vergeleken als gewogen puntenverzamelingen. [html]
In: Shape-Based Retrieval and Analysis of 3D Models
Communications of the ACM, June 2005
Shape-Based Retrieval Resources: Utrecht University 3D Shape Recogntion Project [html] [pdf]         
Zoektechniek concentreert zich op vormen
Automatiserings Gids, 25 februari 2005
Het zoeken van plaatjes ineen grote verzameling gegevens is vaak een moeilijke klus, omdat precies moet worden omschreven waarnaar wordt gezocht. [html] [pdf]
Mirela Tanase: Computer zoekt paard
Intermediair, 24 februari 2005
Foto's en plaatjes vinde op het internet lukt nu alleen door een trefwoord in teh tikken dat toevallig ook in het fotobijschrift staat. De Utrechtse informaticus Mirela Tanase promoveerde vorige week op een algoritme waarmee de computer afbeeldingen écht herkent. [pdf]
Beeldhouwen met puntjes
De Telegraaf, 16 januari 1993
Het is duidelijk dat er een algemene behoefte bestaat waarmee men op een eenduidige en efficiënte manier een beeld kan construeren. Veltkamp begon zijn onderzoek aan de Rijksuniversiteit Leinden zette in het kader van een project van de Nationale Faciliteit Informatica voort aan het Centrum voor Wiskunde en Informatica (CWI). [pdf]
Beeldvorming uit waargenomen punten. Wiskunde grafentheorie levert algemene efficiënte methode.
Elektronica, vakblad voor elektronicus en informaticus, 18 december 1992
Geef een aantal personen een stuk papier waarop een groot aantal puntjes staat en vraag hen wat dat voorstelt. De antwoorden op zo'n 'psychologische test 'kunnen hemelsbreed verschillen. Bij veel wetenschappelijke onderzoek komen de gegevens in deze vorm tot ons. Er is dan bbehoefte aan een algemene methode waarmee men hieruit op een eenduidige en effici:ente wijze een beeld kan construeren. Zon;n methode kan grote praktische betekenis hebben. Hoe deze kan worden ontwikkeld is beschreven door Remco Veltkamp in zijn proefschrift. [pdf]
Lijntjes geven robot beter zicht
PolyTechnisch weekblad, 10 december 1992
Als een laserstraal de omgeving verkent, komen er duizenden meetpunten binnen. Dr. Remco Veltkamp ontwikkelde aan de Universiteit Leiden en het Amsterdamse Centrum voor CWI - Wiskunde en Informatica een methode om objecten te construeren uit een groot aantal stipjes. [pdf]
Kijkende robot werkt als een beeldhouwer
Volkskrant, 21 november 1992
De procedure is te vergelijken met beeldhouwen in marmer. Zijn wiskundige benadering blijkt minder dwaalwegen te bewandelen dan de huidige technieken. [pdf]